לתרומות לחץ כאן

זכויות יוצרים עבור קנין רוחני ישן

שאלה:

שלום אני כרגע סטודנט לתואר ראשון. קיים אתר המציע קורסים מקוונים בתשלום. מדובר באופציה שפעמים עדיפה ע"פ החומר הקיים באתר האוניברסיטה ואף יצא לי לרכוש בזמנו קורס אחד. כעת בד"כ לסטונדנטים קיימים מאגרים מקוונים פרטיים משלהם המשותפים לחוגים מסויימים. חלק מהתוכן המופיע במאגרים אלו הוא גם קורסים מקוונים מאותו אתר(סטודנט כלשהו רכש בעבר את הקורס והעלה אותו ללא אישור למאגר). מאחר ובד"כ אין לי צורך מיוחד ברכישת קורס מקוון פניתי לשירות הלקוחות של אותו אתר וביקשתי אישור לצפות במידה ואצטרך בהרצאות נבחרות מהקורס. קיבלתי תשובה שאיננה שלילה או חיוב, אלא ציון העבירה הפלילית לפי חוק לכאורה שאני מבצע כולל הערת אגב כי הקורסים מתעדכנים בכל עת ואני צופה בהרצאות מיושנות(בכל מקרה קרוב לוודאי שאעדיף להימנע מצפייה ולא לבזבז כסף על קורס במקרה הזה)..ובענין זה אודה מאוד לתשובה: האם מעיקר הדין קיימת להם זכות הלכתית למנוע ממני צפייה בהרצאות שהם בעצמם לא מפרסמים יותר? במידה וכן, על איזה דין מדובר, דין גזל?
ובכל אופן האם יש מקום להחמיר? כמובן שמדובר פה באתר ישראלי לכל דבר המנוהל ומתופעל ע"י יהודים. תודה רבה ותזכו לכל טוב!

תשובה:

שלום וברכה,

איסור זכויות יוצרים הינו איסור שמעוגן בהלכה. זכותם של היוצרים להגן על שלא ישתמשו ביצירה ללא תשלום.

תוכנה ששודרגה ולא מפיצים את התוכנה הישנה, לא נחשב שלא סוחרים בתוכנה הישנה, אלא שידרגו אותה ונמכרת התוכנה עם תוספות. ולכן אסור לצפות בתוכנה ישנה ששודרגה.

בהצלחה.

מקורות:

מאמר הלכתי באיסור זכויות יוצרים ראה כאן

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. המון תודה על המענה המהיר! אבל רק תיקון למקרה שזה ישנה את הדין: לא מדובר במקרה של תוכנה ישנה ששודרגה, שם בהרבה מקרים לא כותבים את הקוד מחדש אלא עובדים על שלד ישן, אם ירדתי לסוף המקרה המתואר. במקרה דנן פורסמו הרצאות חדשות (מובנות יותר או כוללות תרגילים אחרים לצורך העניין) במקום הישנות, כלומר הקלטה מחודשת. או שהקורס התרחב ונוסף חומר חדש שהצריך הרצאות חדשות. אציין שבהמון מקרים(קורסים מסוימים) זה לא המצב ואין באמת שינוי מהותי אולם שאלתי על מקרים ספציפיים בהם המצב אכן כך.

  2. שלום,
    חידוש הקורס והרצאה חדשה עם תוספות, או כל רענון חדש של הקורס, נחשב ליצירה שחודשה, ואין לראות את היצירה הישנה כאינה משווקת, אלא אותו קורס נמסר עם תוספות. למרות שההרצאות נמסרות מחדש, הרי שהתכנים הם ישנים, ולכן עדיין חל איסור הפרת זכויות גם על הקורס הישן. בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל