לתרומות לחץ כאן

אבקת חלב ישראל הנעשה במפעל שמייצר גם אבקת חלב נכרי

שאלה:

בעזהי"ת

שלום וברכה

לשיטת רוב פוסקי הדור, אסור להשתמש באבקת חלב עכו"ם, ואפילו לשיטת המתירים, ישנה בעיה של בהמות "טריפה" עקב מתן טיפול רפואי שמטריף את הבהמות הטהורות.
אם כן, כיצד מיצרים אבקת חלב ישראל במפעל לייצור אבקת חלב נכרי בחו"ל, הרי החלב של הנכרי, אף אם נאמר שהחלב כשר בדיעבד לשיטת המקילים, – "חלב סתם" וכדומה. הרי הוא טרף, ויש קודם להכשיר את המיכלים הענקיים, וזהו דבר שלא נעשה אף פעם?

תשובה:

שלום וברכה

לא הבנתי את הבעיה שאתה מציג בענין הבהמות טריפה, שכן בכלל איך שותים חלב אם יש חשש טריפה… אלא שעל זה כבר אמרו חכמים שרוב הבהמות כשרות ועל זה סומכים.

לגבי הכנת האבקת חלב ישראל, אני בטוח שזה עובר תהליך הכשרה או שלכל הפחות זה אינו בן יומו שבדיעבד בלאו הכי אינו נאסר, אינני מתמצא בתהליך הפקת אבקת החלב הכשר אבל אני בטוח שמערכות הכשרות שמפקחות על כך דואגות לענין, ובכלל בכל מוצר יש לקנות מכשרות מהודרת וכך ניתן להניח שהכל נעשה כהלכה.

כמובן שניתן לעשות הקלות מסויימות בהליך ההכשרה כיון שיש רבים שמתירים אבקת חלב נכרי.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. א. במחלבה עם כשרות על החלב, הפרות אינן בגדר טריפה וודאי, כיון שוועדות הכשרות מקפידים על שיטת מתן טיפול רפואי שלא מטריפה את הבהמה, מה שאין כן, פרה טריפה שלא ידוע שהיא כבר טריפה לפני השחיטה, חז"ל לא חששו.
    אבל במחלבה רגילה, שאין עליה מעקב הלכתי לגבי דרך הטיפול בבהמות, כדי שלא יטריף אותן, ואף שידוע שהחלב מגיע רק מבהמות טהורות, הרי ש'רוב' הבהמות טריפה "וודאי" בגלל שיטת הטיפול הרפואי שנותנים להם.

    ב. ממידע בדוק, וועדות הכשרות המהודרות למיניהם, אינם מכשירים את מיכלי יצור אבקת חלב!

    ג. האם כלי טרף ממש, שהוא לא בן יומו מתיר שימוש בו לאחר "מעת לעת" בדיעבד?

    ד. את אותה בעיה יש גם ביצור שוקולד כשר פרווה וחלבי, במפעלים המייצרים שוקולדים לא כשרים.

  2. א. אתה מציג מציאות מענינת, אינני יודע. צריך לשאול את גופי הכשרות.
    ב. ברור שכלי טרף אסור להשתמש בו גם כשאינו בן יומו, מה אמרתי הוא לא בהתייחסות לשאלת הטריפה אלא לשאלת החלב נכרי, שכיון שחלב נכרי אינו איסור ודאי משתי סיבות, גם חלב תעשייתי וכהיתרו של האג"מ וגם מדובר באבקת חלב ולא בחלב, כיון שהשאלה היא רק לגבי שימוש לכתחילה ואין צד איסור בדיעבד יש להקל, אבל שוב שאלת הטריפה זה נושא נוסף.
    ג. אני מניח גם לגבי השוקולד שגופי הכשרות מודעים ומטפלים, אינני בקי בענין.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל