לתרומות לחץ כאן

שימוש בתנור אפייה במקום פלטה

שאלה:

שלום

כמה שאלות בנושא תנור אפיה בשבת?
עד עכשיו היה ברשותי תנור רצפתי עם מצב שבת.
האם בתנור כזה מותר להוציא ולהכניס חופשי בשבת תבשילים שבושלו כל צרכם או חלות וכדומה או שברגע שפתחתי והוצאתי פעם אחת אסור להכניס דברים נוספים?
אם התשובה היא שאסור מה הדין של אוכל שאכן הוכנס לתנור במהלך השבת? האם מותר לאכול אותו?
מה הדין של תנור בילט אין שדולק בחום קבוע ל24 שעות? האם מותר להכניס ולהוציא מתנור כזה במהלך השבת?

תודה

תשובה:

שלום וברכה

אין להתיר להחזיר אלא באופן שהכפתורים מודבקים בסלוטייפ.

החזרה אסורה אוסרת את המאכל גם בדיעבד.

מקורות:

בענין איסור שהייה וחזרה בשבת יש הבדל בין “אש גרופה וקטומה” לאש שאינה גרופה וקטומה”. אש גרופה שלא ניתן לחתות בה ולשנות את דרגת החום שבה, מותר  להשהות עליה מערב שבת אפילו מאכל שאינו מבושל כל צרכו והוא צריך להוסיף ולהתבשל [ויש שמקילים גם באינה גרופה, ראה מחלוקת שו”ע ורמ”א בענין זה בסי’ רנג סעי’ א], כמו כן, אש שאינה גרופה, אסור להחזיר אליה בשבת מאכל בשום אופן. באש גרופה, מותר להחזיר בקיום כמה תנאים [המאכל לא הונח אלא הוא עדיין בידו מאז שהוסר מהאש, ודעתו היתה להחזירו]. בתנור, אף שהוא על חום נמוך המתאים לשהייה, כיון שיש בו כפתור המאפשר שינוי מצב, דינו כאש שאינה גרופה וקטומה, ואילו בפלטה אין אפשרות לשינוי מצב. לכן מאכל מבושל כל צרכו שאתה רוצה להשאיר בתנור בלי להחזירו לשם לאחר הוצאתו – מותר.

בפוסקים דנו בזה בשאלה מענינת מאוד, האם כיסוי הכפתורים של התנור בסלוטייפ וכדומה שלא ניתן יהיה לשנות מצב או עכ”פ תהיה תזכורת, יחשב כטוח בטיט לענין זה [ואג לכן יש בבלעך כיסוי המשתלשל על הכפתורים, ראה בענין זה בס’ ארחות שבת פרק ב סעיפים יח – כא.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מחילה
    התנור הוא תנור דיגיטלי ללא כפתורים מכניים.
    האם מותר לי בשבת לפתוח אותו ולהכניס חלה לסעודה שלישית לחימום?
    האם אין כאן משום מחזיי?

  2. אין הבדל אם הוא דיגיטלי או לא, כיון שיש בו אפשרות לשינוי מצב לא ניתן להחזיר לתוכו בשבת. כמובן שהכל מדובר על מצב של פלטה עם הכשר, אם מדובר סתם בחום נמוך בלאו הכי אסור גם בגלל השינויים של הטרמוסטט. ואז גם להוציא ממנו בשבת מה שהניחו בערב שבת זו בעיה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל