לתרומות לחץ כאן

קריאת שמע על המיטה סמוך לשינה /הפסק אחרי המפיל

שאלה:

שלום כבוד הרב,
1. רציתי לשאול: האם מותר לי להתפלל קריאת שמע על המיטה בצמוד לתפילת ערבית ובבית כנסת?
הסבר השאלה: אני מתפללת במנין ערבית . התפילה מסתיימת בשמונה וחצי בערב לערך . אני הולכת לשון בסביבות עשר- עשר וחצי. האם מותר לי להגיד את קריאת שמע על המיטה בבית כנסת לאחר ערבית? כך שזה לא על המיטה וגם לא בצמוד לשינה. כשאני אומרת צמוד לשינה אני הרבה פעמים נרדמת תוך כדי או פשוט מתקשה להתרכז ופשוט חבל.
השאלה מתייחסת לקריאת שמע על המיטה ללא "המפיל" כמובן.
2. כמו כן רציתי לשאול: האם מותר לאכול/לשתות אחרי קריאת שמע על המיטה? אם עוד לא אמרתי המפיל.
3. שמעתי שיש כאלה שנמנעים מלהגיד "המפיל" עקב החשש שיצטרכו לאחר שיגידו "המפיל" לדבר ולא יוכלו. האם זה תקין?? אפשר פשוט לא להגיד??

תודה רבה רבה!!!

תשובה:

שלום וברכה

לכתחילה יש להסמיך את אמירת הקריאת שמע שעל המיטה לשינה ככל שניתן, כמבואר במשנה ברורה בסי' רלט, לכן לא ראוי לעשות כך.

מותר לאכול ולשתות לפני המפיל, אבל כאמור זה רק בדיעבד, לכתחילה כמה שיותר סמוך לשינה אומרים קריאת שמע.

לא. אין טעם להמנע מהמפיל בגלל החשש שיצטרכו לדבר, גם אם נאלצים לדבר בדיעבד זה לא הפסק ואין כאן ברכה לבטלה, כי עיקר הברכה היא על עצם המציאות הזו של שינה בעולם, ולא דוקא על השינה הפרטית של המברך.

מקורות:

הפוסקים נחלקו, האם ברכת המפיל נאמרת על השינה של אותו אדם המברך, או על מנהגו של עולם, ועל החסד שעשה ה’ עם ברואיו בנותנו להם את אפשרות אותה שינה מבריאה. הביאור הלכה בסי’ רלט סובר, שהברכה נאמרת על שינת אותו אדם המברך, ולכן כתב שיש להזהר שלא לאומרה אלא סמוך לשינה ממש כדי שלא יבוא לידי הפסק. וראה תשובות והנהגות ח”ב סי’ קלא, שמחמת סברא זו נהגו כמה מגדולי הדורות שלא לומר ברכה זו בשם ומלכות, משום שחששו שלא ירדמו. אולם, רבים מגדולי הדורות הסכימו שברכה זו נאמרת על מנהגו של עולם, הלא המה: האליה רבה שם ס”ק ג, מקור חיים בקיצור הלכות, היעב”ץ בסידורו, ביאור הגר”א סו”ס תלב, ועוד רבים שאין כאן המקום לפורטם. משום כך הכריעו הפוסקים, שבשעת הצורך ניתן להקל ולהפסיק לאחר אמירת ברכה זו.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל