לתרומות לחץ כאן

דחיית ברית כדי למנוע חילול שבת

שאלה:

נולד לי נכד במזל טוב ביום שישי בלילה בשעה שתיים עשרה ורבע שאלתי האים אפשר להקדים את הברית ליום שישי או לאחר ליום ראשון כדי למנוע חילולו שבת ודאי מחלק מהמוזמנים ובכללם גם משפחה תודה

תשובה:

שלום וברכה

להקדים את הברית כמובן שלא ניתן! אי אפשר לעשות ברית לפני היום השמיני.

בנוגע לדחיית הברית:

ראשית צריכים לדעת שיש לעשות מאמץ עילאי שלא יגרם חילול שבת ע”י הברית, הכי טוב לעשות את הברית עצמה בשבת בלי מוזמנים מבחוץ שיחללו שבת, ולערוך סעודה במוצאי שבת או ביום ראשון ושם יבואו כולם… אבל בהחלט את הברית צריכים לערוך ביום השמיני – בשבת. אולם כאשר יודעים בודאות שיגרם חילול שבת ע”י עריכת הברית בשבת יש פוסקים שצידדו לדחות את הברית. ראה בשו”ת שבט הלוי חלק ט’ סימן רי, שכתב:
“אשיב בקיצור פשוט מאד שראשית דבר על המוהל לחקור אם עריכת הברית יביא לידי חילול שבת בלי ספק, וגם אחרי דרישה וחקירה זאת עליו להציע ולבקש במפגיע ולהסביר לו שע”פ הלכה כדי לקיים מצוה בזמנה עליו לוותר על אורחים מבחוץ שבודאי יחללו שבת, וגם עליו לסדר מקום הברית והסעודה באופן כזה שלא תגרום המצוה לו חילול שבת שלא הותרה ע”פ התורה ושו”ע, ורק אחרי שיתברר שזה נמנע באמת וברור שיבא לידי חילול שבת שייך מה שכתבתי בתשובה שם, ולשווא תולים עצמם בדברינו לנוחיות שלהם, והדברים פשוטים כ”כ עד שאריכות בזה בזבוז הזמן”. וכך נראה שנטה לפסוק גם בשו”ת יביע אומר ח”י סי’ לב.

אולם יש גם חולקים שצידדו שבכל מקרה עושים את הברית בשבת. ראה שו”ת אגרות משה יו”ד סי’ קנו, עי’ שו”ת מנחת יצחק (ח”ג סי’ לה) ושו”ת ציץ אליעזר (ח”ו סי’ ג).

וכך כתב במנחת יצחק שם:

מה שבאים בני המשפחה במכונית שלהם להברית מילה, וזה הוי בגרמא דילי', אבל שפיר העיר כ"ת, מה דל"ה בתרי עברי דנהרא, כיון שאם לא יעשה הוא, יעשה מוהל או רופא שאינם הגונים כנ"ל, וא"כ ל"ש משום לפני עור, אלא שעדיין יש בזה משום איסור מסייע ידי עוברי עבירה, כמבואר (בסי' קנ"א ביו"ד), רק יש לדון עפי"ד הש"ך שם במומר, כמו שציין לזה כ"ת, והדברים עתיקים, ועוד יש להעיר דאם האחר ישראל דעובר ג"כ בלפ"ע =בלפני עיור=, ל"ש תרי עברי דנהרא, לדברי המל"מ (פ"ד מה' מלוה ולוה ה"ב) דפליג שם על הפני משה עיין שם, וכמבואר בזה בספרי (שם סי' ק"ו אות י"א), אבל י"ל כיון דאם לא יעשה הוא, יעשה אחר, אשר יש לחוש דלא יעשה כהוגן, ושתי רעות יעשה, לא יהא נמול כהוגן, וגם חילול שבת במילה גופי', כמו שכתב הש"ך (בסי' רס"ו סוס"ק י"ז) בשם תשו' ר"ב אשכנזי, דאם ימול בלא פריעה, נמצא מחלל שבת, ואינו עושה מצוה עיין שם.

מזל טוב ורוב נחת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל