לתרומות לחץ כאן

שבת באי מבודד

שאלה:

שלום וברכה. אנחנו נמצאים באי מבודד כ1קמ מרובע ואנחנו היהודים היחידים באי. האם מותר לטלטל כאן בשבת? ובנוסף, יש ליד האי עוד אי קטן המחובר בגשר באורך כ50 מטר, האם מותר לטלטל מאחד לשני? תודה

תשובה:

שלום וברכה

יתן ה' שתוכלו להחלץ משם במהרה ולחזור למקום ששם יש מנין לתפילה שלוש פעמים ביום וקריאת התורה, כל מה שיהודים רוצים וצריכים… וד"ל.

לעצם שאלתך, ברור שאסור להוציא שם מרשות היחיד – הצימר או הבית בו אתם נמצאים, לחוץ, הנושא של יהודי וגוי הוא לגבי עירוב חצרות בבנין משותף ראה שו"ע סי' שפב, אבל להוציא חפצים תחת כיפת השמים בכל מקרה אסור בלא עירוב שלא ניתן לעשות במצבכם.

 

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. לא ניתן לסמוך על כך כלל, מכמה סיבות: ראשית אנחנו נוקטים להלכה שמקום שלא הוקף לדירה ויש בו בית סאתיים דינו ככרמלית ואסור להוציא לשם חפצים בשבת, ואף הים לא הוקף לדירה, ראה בענין זה בשו"ע סי' שמו סעי' ג וסי' שנח סעי' א. וע"ע מגן אברהם סי' שסג ס"ק לא, ופרי מגדים שם ס"ק ל שכולם דיברו על המקרה הזה עצמו של ים שהעלה שירטון.
    כמו כן לגבי עצם הנדון אם ים נחשב מחיצה [וכגון שרוצים להשתמש בו רק בצד אחד שאין את הבעיה הנ"ל], יש בזה הרבה תנאים וקשה לבדוק זאת, צריך שיהיה בו גובה עשרה בתוך ד' אמות, ראה פרטי דין זה במגן אברהם שם ס"ק ל, ובחיי אדם כלל עא סעי' טו, ואף שבעומק הים ודאי יש שיעור זה, ראה שער הציון שם ס"ק צג שזה כבר לא מועיל וצריך שזה יהיה בשפה עצמה.
    כמו כן אם הים עלול להציף את החוף בגאות וכדומה זה כבר מבטל את המחיצה, וממילא בצירוף השער הציון הנ"ל זה כמעט בלתי אפשרי שיועיל.
    כמו כן האריכו הפוסקים שנמל שעוברים בו הרבה אנשים מבטל את המחיצה כדין "אתו רבים ומבטלי מחיצתא" ממילא לפחות בשטח הכניסה לאי יש צורך במומחיות למצוא שם את המחיצה המתאימה לאותו מקום.
    סוף דבר קשה מאוד לאדם שאינו מומחה של ממש לבצע עירוב במקום כזה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל