לתרומות לחץ כאן

יולדת בשבת – התקשר למונית ובאה לימוזינה… / כיבוי מנוע הרכב בשבת

שאלה:

בס"ד
שבת בלילה. אישה מקבלת צירי לידה וזועקת לפנות למיון נשים בבית החולים.
הבעל בלחץ מתקשר למונית . בדיעבד התברר שטעה כי עונה לו שירותי מוניות לימוזינה שעלות הנסיעה של רבע שעה עד בית החולים היא 500 ש"ח.
1. האם מותר לו לנתק את השיחה ולחייג שוב למונית רגילה שתיקח לו 40 ש"ח ?
2. נניח והגיע למיון בשבת עם רכבו הפרטי מותר לו לכבות רכבו בחניית המיון ששם מגיעים מידי דקה אמבלונסים ונט"ן והעניין הזה עלול ליצור בעיה ביטחותית לפינוי והעברת החולים לתוך המיון ? ( =עד כמה כיבוי הרכב הפרטי קשור לכל פעולת פיקוח הנפש של היולדת ו/או של חולים אחרים בכניסה למיון)?

תשובה:

שלום וברכה

  1. זו שאלה חמודה… לכאורה אין לו כל היתר לנתק ולחייג שוב כדי למנוע את הפסד הכסף, הדרך היחידה להתיר זאת [ובכלל צריך כך להקפיד לעשות לכתחילה אם זה אפשרי], לנתק ולהתקשר לחברת מוניות של גויים, בזה חוסכים הרבה חילול שבת. בירושלים מאוד מצוי חברות שנהגיהם ערביים כמו מוניות בית הכרם, ויש להקפיד בשבת להזמין רק מהם אם זה אפשרי.
  2. לגבי כיבוי המנוע בשבת התירו בשינוי, ראה שמירת שבת כהלכתה פרק מ הערה קכט, שאין כאן כיבוי ממש אלא רק מניעת הניצוצות מלהתחדש. אמנם לדעת החזון איש יש בזה איסור תורה של סותר, מחמת סתירת המעגל החשמלי. ומכל מקום כיון שרוב הפוסקים נקטו שאין איסור בונה וסותר בחשמל, וידוע שחכמים התירו מלאכות דרבנן כמה פעמים משום הסברא שאדם בהול על ממונו, וכאן יש חשש שאם לא נתיר לו את כיבוי המנוע ימנע מלנסוע ברכבו וירבה מלאכות על ידי האמבולנס, וכמו כן יש חשש סכנה בהשארת מנוע רכב פועל במקום הומה אדם ללא נהג, המיקל לכבות בשינוי [שאז גם לדעת החזון איש אינו אסור אלא מדרבנן] יש לו על מה לסמוך. אך כאמור עדיף על ידי גוי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל