לתרומות לחץ כאן

קבלת שבת בהדלקת הנרות או בברכה?

שאלה:

שלום לרבנים רציתי לדעצ מה סברתהרמא שקודם מדליקם ואחכ מברכים שבעצם קבלת שבת בברכ הרי אפילו הברכה מעידה שהמצוה זה ההדלקה להדליק נר של שבת ועוד הרי ההדלקה משום שלום בית שלא יתקל בשוולחן וכו עם כן אין המצוה בראיה כמו שכתב הרמא לעצום עיניו ואז לברך ואחכ להסתכל? תודה רב

תשובה:

שלום וברכה

ראשית מקור הדברים אינו הרמ"א אלא שהרמ"א אכן פוסק כדעת הבה"ג ומהר"י וויל ועוד שסברו שקבלת השבת היא בברכה, ובעצם לדעתם שאלתך שגויה מיסודה, כלומר אתה מבין שאם הברכה אמורה ביחס להדלקה בהכרח שהקבלת שבת היא בהדלקה, ומשום שאתה רגיל שהברכה קודמת למצוה, לדעתם זה בדיוק הפוך… מהות הברכה היא לקבל שבת על ידי יחוד הנרות הדולקים למצוה בברכה, ולכן אדרבה מדליקים קודם… כלומר, ברור שהמצוה היא ההדלקה ולא הברכה אבל הקבלת שבת היא בברכה, אין קשר בין המצוה לעצם קבלת השבת, אלו שני נושאים שונים.

אגב יש טעות נפוצה, כביכול הספרדים נהגו בזה כדעת השלחן ערוך והאשכנזים כדעת הרמ"א, האמת היא שגם הספרדים נהגו בזה כדעת הרמ"א לברך אחרי ההדלקה! ראה בבן איש חי שנה שניה פרשת נח סעיף ח, כף החיים סי’ רסג ס”ק לד, אור לציון ח”ב סי’ יח סעיף ג [ושם כתב שאם אין לה מנהג אבות בזה עדיף שתברך ואח”כ תדליק] וכן האריך בזה הגאון רבי י”ח סופר שליט”א בספרו מאמר יעקב סי’ כב. אלא ששיטת הגר”ע יוסף היתה לשנות מהמנהג הותיק.

מחמת ריבוי טעויות ההקלדה בשאלתך התקשיתי לתקן לך, להבא תשתדל להגיה את השאלה כך היא תכבד יותר את המעיינים באתר.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה ובליחה על הטעויותלכאורה עדין קשה שהרי כל מטרת ההדלקה משום שלום בית שלא יכשל יוצא שמהות ההדלקת נרות היא משום ההדלקה גופא אם כן מה שייך לומר שבהדלקה מקבל שבת לכאורה אין קשר הין קבלת שבת להדלקה?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל