לתרומות לחץ כאן

יחוס במסיח לפי תומו

שאלה:

שלום רב יש לי שאלה קצת בענייני מסיח לפי תומו.
דודה שלי סיפרה לאמא שלי שסבא שלי (אבא שלהם) לפני פטירתו בבית חולים הודה לה שאבא שלו צוען (יש אומה כזאת).
השאלה שלי בכמה נושאים:
– לעניין הזכרת שמו ושם אביו כשלומדים לעילוי נשמת. אם אביו גוי אז הוא לא מיוחס אחריו. אם דודה שלי נאמנת – היא לא דתיה כמו כל המשפחה שלנו כבר הרבה דורות ( חוץ ממני) וגם נשואה לגוי (אולי רצתה לחפות על עצמה). וגם עד כמה סבא עצמו נאמן על כך? בתעודה סבא היה רשום יהודי וגם לאביו היה שם פרטי ומשפחה יהודי . נכון שבצעירותו ילדים הצמידו לו כינוי "צוען" אולי בגלל מראה שחום שלו.
– לגבי יחוס. נעים להרגיש שאתה יהודי מדורי דורות. הגם שאני לא יודע האם סבא אמר את זה בבטחון מלא או בהנחה בלבד או שאולי אביו היה חצי -חצי , לא יודע.
– שאולי ח"ו שאבא רשמי זה לא אביו אלא אותו צוען שילדה ממנו אמו בזמן נישואי אביו, אבל נראה שזה הגזמה ולמה לשוש לכך. וגם ספק גדול האם היה חופה וקידושין כדת משה וישראל כי לא ניהלו אורח חיים דתי לפני 100 שנה
דרך אגב אנחנו אשכנזים לא ילידי הארץ ומשפחה הייתה גרה בחו"ל.

תשובה:

שלום רב,

מאחר שאין כל נפק"מ בעובדה הזו, אין אין טעם לדון אם יש לחשוש לדבריה או לא. כי אילו היה נפק"מ בדבריה, כגון שהיתה אומרת שאמא שלה צועניה וממילא גם היא וגם אתה אינם יהודים, ודאי שלא היתה נאמנת. הן משום שה נגד הוחזק – שהוחזקו כיהודים, והן משום שבמסל"ת נאמן בדרבנן, אבל בדאורייתא אינו נאמן. ובמקרה שאין רגלים לדבריה, (ועכ"פ אין לנו שום ידיעה או רמז כזה בלי דבריה) גם אין חוששים לדבריה כלל אף לא לחומרא, כמו שמוכח בדברי השו"ע יו"ד סי' טו לגבי הדין של אותו ואת בנו שאם גוי אומר במסל"ת ששחטו את האם באותו יום, וא"כ לדבריו יש איסור דאורייתא לשחוט את הבן, אין חוששים לדבריו כלל. וראה בהרחבה בשו"ת חלקת יואב יו"ד סי' ג'.

לגבי מה שאמרת אם נעים להרגיש שאתה מדורי דורות יהודי, אז דע לך, שאין לי ספק שחלק מהסבים והסבתות שלך אינם יהודים מדורי דורות! וזאת בלי להכיר אותך, אלא מחשבון פשוט, שאם בתקופת חז"ל היו הרבה גיורים, ודי אם נזכיר את רבי מאיר, ורבי עקיבא, ושמעיה ואבטליון שכולם היו צאצאי גרים, כמו כן כל הקבוצות שאונקלוס גייר כמבואר בגמרא, ועוד רבים אחרים שהוזכרו ושלא הוזכרו, אז ודאי שאין אחד מעם ישראל היום, שאינו צאצא גם של אותם צאצאי גרים, כמעט שאין אפשרות אחרת, ואגב, גם בפן הגנטי רואים את זה, שיש לא מעט יהודים היום מכל העדות, שניתן להעריך בסבירות גבוהה שאינם צאצאי אברהם יצחק ויעקב. כלומר, קשה יותר להעריך מיהו צאצא לאבות הקדושים. אבל בנקל ניתן להבחין שאם יש לא מעט יהודים שיש להם שורשים גנטיים במיליונים רבים של גויים, שהערכה היא שהינם צאצאי גרים.

דרך אגב, אם לדבריה, אבא שלה חצי צועני, ניתן גם לבחוק את זה מבחינה גנטית. יש חברות שעושות את הבדיקות הללו היום.

הרבה הצלחה

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. השאלה אם אני חייב לבדוק גנטית מבחינה הילכתית? כי אני מפחד שאם בדיקה תהיה חיובית, אז תהיה נ"מ ביחס לשאלות שלי גם בעניין הזכרת שם אביו של סבא שלי? למעשה עיקר פחד שלי האם סבה רבה שלי היה גוי צוען ומצדי זה לא כזאת בעיה או שהיה יהודי נשוי יהודיה , וסבא שלי נולד כממזר ח"ו מאיזה שהוא צוען. האם יהיו השלכות לבדיקה גנטית והדבר יחשב כסיוע לדבריה? אני אישית מאוד לא רוצה לחפור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל