לתרומות לחץ כאן

התחייבות לפיצוי על נזק עתידי – אסמכתא

שאלה:

לכבוד הרב שלום

אני נוהג לפעמים באוטו של הבוס שלי לצרכי העבודה
הביטוח צד ג' מכסה רק אותו ולא אותי
כשגיליתי את זה לא רציתי יותר לנסוע עליו
אלא שכדי לפייסני הוא אמר שכל נזק שיקרה הוא יכסה

האם זה חל ההתחייבות, ואפשר לסמוך על זה
או שזה נחשב כאסמכתא ולא חל.

אשמח אם תוכלו לפרט תודה רבה

אלי

תשובה:

שלום וברכה,

התחייבות ממונית על תנאי שאם יהיה… נחשב לאסמכתא. ואינו גומר בגעתו להתחייב, משום שסומך בדעתו שלא יהיה ולא יצטרך לשלם. ולכן התחייבותו של הבוס שהוא ישלם עבורך את הנזקין שתעשה, נחשב לאסמכתא, ולא חל החיוב.

בהצלחה.

מקורות:

כלל באסמכתא 

גמרא ב"מ סו ע"ב, הביאה כלל באסמכתא: "כל דאי אסמכתא". וכן פסקו הרמב"ם מכירה יא,ו והשו"ע רז, יג: "שכל האומר אם יהיה אם לא יהיה, לא גמר והקנה, שהרי דעתו עדיין סומכת שמא יהיה או שמא לא יהיה". בגמרא (שם עג, ב) הוסיפה בכלל של אסמכתא, שאם הבטיח לחברו למכור לו יינו ואם יפשע ולא ימכור ישלם לו מכיסו, התחייבות זו נחשבת לאסמכתא ופטור המתחייב, משום שאין בידו למכור לאחרים שמא לא יקנו ממנו, משא"כ בשדה שבידו לזורעה. כלל נוסף אמרו בגמרא (קד, ב) אם אוביר ולא אעביד אשלם אלפא זוזי הוה אסמכתא. ובאמר אם אוביר ולא אעביד אשלם במיטבא אינו אסמכתא. שאם הגזים בסכום ההתחייבות והבטיח הרבה יותר ממה שראוי לעשות נחשב אסמכתא, אבל אם הבטיח את החלק שהייתה ראויה לעשות  – לא גזים – אינו אסמכתא וחייב. הרמ"א (רז, יג) הביא את שני הכללים כדי שלא יהיה אסמכתא: א. שיהיה הדבר בידו. ב. ולא גזים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל