לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

ועד בית לדייר שיש לו דירה גדולה, ולשוכר שנמנע מתשלום

שאלה:

דייר א יש לו דירה בגודל כפול אשר חלק ממנה נבנה על שטח משותף, בזמנו הוסכם ע"י הדיירים שיושכר לו השטח תמורת סכום סימלי, כרגע יש חשש שהוא ינסה לקחת חזקה על זה, איך ניתן למנוע ממנו חזקה? כמו"כ הוא לא מוכן לשלם ועד בית לפי מטרים אלא רוצה בניגוד לחוק לשלם לפי דירה, בתואנה שהוא לא צריך לשלם כפול, ,
מה באמת ההלכה בנושא?
דייר ב' הוא משכיר את דירתו, שהשוכר לא שילם ועד בית, והמשכיר מתחמק בטענה שיש לו רב שמבין בזה ופטר אותו, מהי ההלכה בנידון?
אשמח לתשובה ולמקורות ההלכה, תודה מראש
שמחה

תשובה:

שלום וברכה,

א. אם יש לבניין שטר שכירות על המקום שדר השכן, לא יוכל לטעון חזקה שהרי השטר מוכיח שהשטח שכור ולא קנוי. אם אין שום שטר שכירות, וקיים חשש שיטען במשך הזמן שהשטח שלו, ניתן לעשות מחאה, שאחד השכנים יעמוד בפני שניים זרים, ויודיע להם שהשטח שדר בו השכן אינו שלו, אלא שייך לכל דיירי הבניין, ויכתוב את המחאה ע"ג שטר, והעדים יחתמו על השטר. ואין צורך שאותו שכן יידע מהמחאה.

לטענת השכן שאינו מעוניין לשלם תשלום ועד הבית לפי שטח הדירה, טענתו צודקת, מאחר ונהוג היום ובפרט בריכוזים החרדים שתשלום ועד הבית מתחלק לפי יח"ד, ולא לפי מ"ר. אלא שאם הדירה של אותו שכן גדולה באופן משמעותי מכל השכנים בבניין [בערך פי שניים מהדירה הגדולה בבניין] יש מקום לחייב אותו מעט יותר מדייר רגיל.

ב. כתבת שהמשכיר שאל רב, ולכן איני רוצה לחלוק ולסתור רבנים אחרים, ואולי יש פרטים אחרים שלא סיפרת,  או שיש פרטים שהוא לא סיפר לרב שלו. אך על עצם השאלה, לגבי שוכר שלא משלם דמי שכירות, חובת המשכיר לשלם את השכירות של השוכר, הן מצד ההלכה והן מצד חוק בתים משותפים. במקרה שלכם אולי טענות אחרות ולכן שינה הרב את הפסק.

בהצלחה.

מקורות:

1. דיני מחאה – ראה שו"ע חו"מ סימן קמו. חלוקת התשלום לפי יח"ד ראה עלון המשפט גליון מספר 42-43- 44.

2. שוכר שלא משלם דמי שכירות, לפי החוק המשכיר חייב לשלם עבורו והוא יגבה את השכירות מהשוכר. והפוסקים כתבו שהחוק מחייב בהלכה. הוסיף הגאון הרב מנדל שפרן, ששכן שמשכיר את הדירה, נחשב שמשתמש בדירה ע"י שהביא את הדירה לאחרים, ומאחר והוא נהנה מהשימוש של הדירה עליו לשלם תשלום של ועד הבית – אם השוכר נמנע מלשלם.  ראה עלון המשפט בגליונות הנ"ל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל