שאלה:
שלום הרב ושבוע טוב !
ברצוני לשאול האם אדם שגזל ואינו זוכר ממי גזל ועשה בגזילתו צרכי רבים כתקנת רב חסדא (בביצה ובבבא קמא) ולאחר מכן נזכר או שנודע לו (על פי שני עדים, לצורך העניין) ממי גזל מעיקרא, האם עדיין חייב להשיב את הגזילה למי שגזל ממנו או דלמא אמרינן דקיים "והשיב" וניתק את הלאו עליו עבר ?
תודה רבה, ושוב, שבוע טוב …
תשובה:
שלום וברכה,
כתב בערוך השלחן הפתרון של צורכי רבים, הוא רק לגזלן שבא מעצמו לעשות תשובה, אבל אין ב"ד כופים את הגזלן לעשות צורכי רבים, כיון שההשבה אינה מעולה לגמרי, אלא שמציעים לו שיעשה צורכי רבים, והקב"ה יסבב שהנגזל יהנה מהצורכי רבים ויקיים בזה השבה. ולפ"ז אם הוברר לו בעדים מיהו הגזלן, יש לו לעשות השבה מעולה ולהשיב לו את גזלתו.
בהצלחה.
מקורות:
ראה ערוך השלחן חו"מ סימן שסו סעיף ו.