לתרומות לחץ כאן

נטילת ידים לכהן על ידי בכור כשאין לוי

שאלה:

האם בכור נוטל ידיים לכהן כשאין/יש לוי

תשובה:

שלום וברכה

מחמת חביבותו של הספר לקט הקמח החדש היוצא בחודשים הקרובים לאור במהדורה חדשה מפוארת ומדוייקת, אעתיק לך מדבריו בענין זה בסי' קכח:

נטילת ידים כשאין לוי

מו] כשאין לוי בבית הכנסת, בכור שהוא פטר רחם לאמו הוא שיצוק על ידי הכהנים (מגן אברהם סק"ז). וכשאין בכור, שמש בית הכנסת קודם לכל אדם, אף שהוא ישראל ואינו בכור, כיון שהתמנה לכל תשמישי קדושה שבבית הכנסת (משא חיים מנהגים מערכת ל אות קטו). אבל לא ראינו נוהגים כן לכבד בכך את השמש, וכן כתב בשו"ע הרב (סעי' י), שכאשר אין בכור בבית הכנסת, לא יטול ישראל את ידי הכהנים, אלא יטלו הכהנים בעצמם.

הכף החיים (סק"מ) מביא עוד, שמשמע מדברי הזוהר הק' (במדבר קמו ע"ב) דהכהן יטול ידיו רק על ידי לוי, וכשאין לוי יטול בעצמו, ולא ראה מי שינהג כדעת מגן אברהם הנ״ל דכשאין לוי יטול על ידי בכור, ע"ש [כנראה שבין קהילות הספרדים בירושלים לא נהגו ליטול ידי הכהנים על ידי בכור, אבל במדינתנו נתפשט המנהג כהמגן אברהם].

ואין לדייק מלשון עטרת זקנים (סק"א) דמותר לבכור לסייע ללוי וליטול יחד עמו את ידי הכהנים, דאם יש לוי בבית הכנסת אין הבכור יוצק אפילו ברשות הלוי (אורח נאמן ס"ק כא).

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ודאי מותר, השאלה אם זה מחוייב, ובעל הלקט הקמח טוען שבין האשכנזים התקבל כמו המגן אברהם ובין הספרדים לא היה מנהג זה ידוע.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל