לתרומות לחץ כאן

שלייה האם צריכה קבורה

שאלה:

נולדה לנו נכדה במזל"ט בבית החולים שואלים האם אפשר לקחת את השלייה למחקר או להעביר אותה לקבורה

תשובה:

שלום וברכה

אין צורך לקבור שלייה ומותר לקחת אותה למחקר, אבל אסור לאוכלה [אף לסוברים שיש בכך סגולות רפואיות].

מזל טוב ורוב נחת.

מקורות:

יש אגב טעות נפוצה שהשליה שנקראת בימינו שליה היא השליה שמוזכרת בחז”ל, אולם באמת השליה שמוזכרת בחז”ל מדובר על “שק ההריון” ולא על השליה בעברית המדוברת, שליה זו נקראת בפי חז”ל “שפיר”, לא מצאנו חובת קבורה בדבר הפורש מהאדם אלא רק באבר שמטמא, [ואף דבר זה לא ברור לכל הדעות ראה בזה ובשו”ת ציץ אליעזר (ח”י סי’ כה פ”ח) משום כך אין חובת קבורה על שליא, אולם בשר אדם נחשב וכיון שלהלכה נפסק שבשר אדם אסור מן התורה [או לכמה שיטות לכל הפחות מדרבנן] ממילא אסור לאוכלו, עי’ שו”ע סי’ עט ס”א.

אמנם בשו”ת מנחת יצחק (ח”ז סי’ קב) ובשו”ת ציץ אליעזר (ח”י סי’ כה פ”ח) הביאו מדברי הירושלמי שנהגו לקבור את השליה אך כבר ציינו שלא נהגו כן דורות רבים, ויתירה מכך נראה פשוט שהירושלמי מדבר על “שק ההריון” ולא על השליה שנקראת “שפיר”, על כל פנים לגבי חובת קבורה אין חיוב אולם איסור אכילה יש בזה.

2. לפי המבואר אין חיוב קבורה לדבר שאינו מטמא, וכיון שהשליה לא מטמאה טומאת מת ממילא אין בזה איסור הנאה, אולם בשו”ת מנחת יצחק (שם) חשש לגבי אותם שליות של נפלים שלא ניכר בהם הנפל, אך באמת לפמשנ”ת המדובר ב”אין שליה בלא ולד” על השק הריון, שאינו קשור לשליה של זמנינו ולא ע”ז אמרו אין שליה בלא ולד.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. קיימת רתיעה נפשית רחבה מהתייחסות לשליה כאל פסולת המושלכת לאשפה, רתיעה שבאה לידי ביטוי בהזדמנויות רבות, ומקיפה חלקים נרחבים באוכלוסייה.

    ב. בסיס לרגישות זו מצוי בתלמוד הירושלמי (מסכת שבת, פרק יח, הלכה ג) "השליא הזאת טומנין אותה בארץ, כדי ליתן ערבון לארץ."

    ג. בספר נחמד למראה (חלק ב, דף נד ע"ג; הובא בשדי-חמד, כללים מערכת ק, כלל לז; ובשו"ת ציץ אליעזר ח"י, סי' כה, פרק ח אות ט; ובשו"ת מנחת יצחק ח"ז , סי' קב) על בסיס הירושלמי הנ"ל, מתח ביקורת חריפה על נשים הזורקות ומשליכות את השליה, במקום לקוברה בארץ. הביקורת היא על קהילות שלא הכירו את המנהג העתיק של קבורת שליות, כדוגמת קהילתו של מחבר גשר החיים (ח"א פט"ז ג – ג).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל