לתרומות לחץ כאן

תשלום עבור שימוש בהרחבה של שכן

שאלה:

השכן שמתחתיי הרחיב את ביתו,אני גם כן מעוניין להרחיב את ביתי,אני אמור לשלם לשכן עבור העמודים והיסודות,אך השכן על פי הרישיון בנייה שלו בונה 20% שטח יותר ממני מכיוון שזו בנייה מדורגת ,לכן שאלתי האם אני צריך לשלם לו חצי מעלות היסודות והעמודים או שאני אמור לשלם לו עבור החלק היחסי שבניתי מכיוון שהוא השתמש ביסודות והעמודים 20% אחוז יותר ממני ?
כמו כן שאלה נוספת : התוספת בנייה של השכן היא על שטח ציבורי של כלל השכנים האם זה אמור להשפיע בצורה כלשהיא על התשלום שאני אמור להעביר לו ? מכיוון שראיתי שישנן דעות שסוברות שמכיוון שהוא בנה על שטח ציבורי של כלל השכנים אז איני אמור כלל לשלם לו.

תשובה:

שלום וברכה,

שכן שמשתמש על העמודים והיסודות שהשכן מתחתיו בנה חייב לשלם לו עבור השימוש. אמנם בחלק שאינו משתמש לא חייב לשלם.

ולכן אם השכן העליו מרחיב על חלק מההרחבה של השכן מתחתיו, לא חייב לשלם אלא על העמודים שמשתמש בפועל.

לגבי היסודות: יש לשאול שמאי בנייה האם יש הבדל אם התחתון היה מרחיב על חלק קטן או על חלק גדול, ואם תוספת ההרחבה של התחתון גרמה לתוספת ביסודות, אין העליו צריך לשלם אלא על החלק היחסי שנדרש עבורו. ואם השמאי יקבע שאין הבדל משמעותי בגודל ההרחבה, חייב העליון לשלם חצי.

אין הבדל אם בונה על שטח פרטי שלו או על שטח המשותף, בכל אופן חייב העליון להשתתף איתו. ומה גם שהסכמת השכנים להרחיב נחשבת לחלוקת השותפות. וכל שכן זוכה בחלק שכנגד הדירה שלו. ונמצא התחתון בונה על החלק הפרטי שלו.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל