לתרומות לחץ כאן

 לוה שטוען פרעתי ואיני זוכר זמן הפירעון ומלוה טוען לא רשום אצלי כנראה לא פרעתה

שאלה:

כבוד הרב אני הלותי לחברי סכום כסף וחלק הוא החזיר לי ויש לנו ויכוח על 1000 שקל אם הוא חייב לי או לא : כל ההתנהלות שלנו התנהלה בוצאפ דהיינו שאני נניח רושם בשיחה שלי איתו ישראל חייב סכום כך וכך והוא רואה וכשהוא משלם אני כותב שולם כך וכך נשאר חייב כך וכך עכשיו היה פעם שהוא כתב לי שיש לו ציק של סכום מסוים אם אני יכול לפרוט לו את זה ויש שם 2500 שקל בשבילי (הוא היה חייב 3500) אז אני הבנתי שמתוך השיק יש לו להחזיר לי 2500 וישאר חייב 1000 עכשיו הוא טוען שהוא החזיר לי לפני כן 1000 רק שהוא לא זוכר מתי ואני אומר לו שזה שלא רשמתי זה סימן שהוא לא החזיר כי אני תמיד רושם וגם שאם לא כן הוא היה רושם וכשאני מבקש ממנו שיזכיר לי מתי שילם הוא אומר שהוא לא זוכר אז אני רוצה שהרב יגיד לנו מה לעשות

 

תשובה

 

מלוה התובע בצורה ודאית חוב שלא שולם. והלוה מודה שלוה אלא שהוא מסתפק האם פרע את החוב חייב לשלם את החוב. ואם המלוה אינו תובע את החוב אלא הלוה מסתפק האם פרע או שהמלוה תובע שמא אתה חייב לי ולא פרעתה לי את החוב. אי אפשר לחייב את הלוה לשלם, אולם לצאת ידי שמים צריך לשלם את חובו, כיון שודאי לווה ספק האם פרע. מקור הדברים מבוארים בחו"מ סימן עה' סעפים ט' י' .

 

ועל כן אם ברור מאה אחוז ללוה שפרע. אלא שלא זוכר את תאריך הפירעון פטור מלשלם. אף שהמלוה טוען שלא רשום אצלו. אולם אם הלוה מסתפק האם פרע את כל החוב, אף אם נראה לו שיש סיכוי גבוה שפרע את החוב. אם למלוה ברור שלא פרע הלוה חייב הלוה לשלם, אולם אם גם המלוה מסתפק האם פרע הלוה אף שנראה לו שלא פרע אולם אין לו ודאות שלא פרע, אין לחייב את הלוה לשלם אלא אם רוצה לצאת ידי שמים יפרע את חובו.

הרבנים המשבים:הרב אברהם בוטרמן  הרב גבריאל לומברד והרב אשר דיזמטרובסקי

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל