לתרומות לחץ כאן

העסקת גוי בחברה ישראלית בשבת

שאלה:

שאלה: חברה ישראלית העוסקת בשווק מוצרי טלקום (תקשורת אלקטרונית) מעוניינת להעסיק עובדת גויה על מנת לאפשר לחברה לספק שירותי תמיכה ושירות לקוחות ללקוחותיה שבחו"ל אף בימי השבתות ומועדים. רוב ככול עובדי החברה עצמם יראים ושלמים באמונת קונם ב"ה והחברה עצמה סגורה בימים אלו, אלא שקיים צורך לספק אינפורמציה, שירותי תיקון, ומענה כללי לכל בקשות הלקוחות לאחר רכישת המכשירים, ועל כן הלקוחות פונים אל החברה לעיתים אף בימי אלו אלא שאין מענה כלל. מחדל זה גורם פגיעה מסוימת ביחס בין לקוח לספק, אלא שעדיין צריך להעריך אם זה יכול לגרום ביטול חוזה או לפחות תרעומת משמעותית עד כדי פגיעה בשם החברה ובמוניטין שלה בחו"ל.
התפקיד הנדרש מהעובדת הגויה שמעוניינים להעסיק הנו מורכב ודורש יכולת הכלת נתונים טכניים מרובים, על כן לא מתאים לתפקיד זה אלא אדם שיש לו רקע של למידה וכושר זיכרון טוב.
לאחרונה, החברה ראיינה אשה גויה שעונה לקריטריונים אלו על פניו ומוכנה לעבוד בשבתות וימים טובים בתנאי השכר ואחרים שהחברה הציבה לה.
השאלות הכרוכות בהעסקתה בחברה הן כדלהלן:
1. האם מותר להעסיק עובד גוי בארץ ישארל ובזה מאפשרים לו להתבסס כאן ואולי יש בזה נתינת "חניית קרקע" לו או לפחות סיוע בענין זה?
2. האשה המדוברת היא מארץ צרפת שהדת השולטת שהיתה עד לא מזמן בקרב האוכלוסייה ההיתה הנצרות, שלהרבה פוסקים נחשבת עבודה זרה. אלא שבעשרות שנים האחרונות חל שנוי משמעותי מאד במנהגי ארץ זו וכבר חדלו מלפקוד כנסיות וכדומה, וכן הצעירים אינם מגדירים את עצמם כנוצרים, ולרוב אינם עוסקים בטקסי דת זו. על כן על פניו חזקתן שהם סתם גויים ולכאורה לא עובדי ע"ז בפועל, ונראה דאפ"י פחות מ"מנהג אבותיהם בידיהם" (חולין יג:). על כן מה האם נכון שאין לחשוש בנד"ד, כ"ז שלא ידוע לנו אחרת, שאותה אשה (צעירה) תעסוק בפולחן נבזה של ע"ז זה או אחר בארצינו הקדושה ובזה "תטמא הארץ"? או שיש לחקור מעשיה וא"כ באיזו מידה ולאיזו רמה של בירור מתבקשים להגיע? (עדים, שמועות וכו').
3. יתר מכן, והיא אולי הבעיה החמורה ביותר, אשה זו לצערנו הרב היא בת זוגו של איש יהודי ישראלי ומתגוררים ביחד כאן בעיר הקודש ירושלים. כך שאפשר שיש אחריות להנהלת החברה שלא לאפשר לאשה זאת להתפרנס בכבוד בארצנו היות שבזה ישנו חיזוק משמעותי של הקשר הפסול עם איש ישראל. והיא תוספת חומרה לשאלה הראשונה הנ"ל.
4. על הצד שיש היתר לשאלות הנ"ל, כיצד אמורה להתבצע עבודתה בשבתות וביו"ט? החברה, כמו עוד חברות רבות בארץ, החליטה שלא לגלות ללקוחותיה, הגויים ברוב מוחלט, שהיא חברה ישראלית המבוססת בירושלים. זאת בשל שקולים שיווקיים כשלצערנו בעולם עדיין לא כולם בדיוק ששים לעשות עסקים עם חברה ישראלית, כתוצאה מהשמצה מתמדת של התקשורת הבן לאומית נגד מדינת ישראל. על כן, החברה הקימה משרד מקביל בצרפת, על שם אחר, וכל מספרי טלפון, כתובות, קבלות וכל מסמך עסקי הנם על שם חברה זאת, למרות שעיקר הפעולה העסקית בפועל היא על ידי המשרד שבירושלים.
בנד"ד יוצא שעל הצד שתועסק אשה זו, לא יהיה קשר ניכר בחו"ל בין החברה בבעלות יהודית ללקוחותיה, ועל פניו בכה"ג אין כאן מעין שליחות של הגוי עבור היהודי בהעדר פרסום מוחלט של הקשר התעסוקתי ביניהם. האם בכה"ג תתאפשר העסקת עובדת זו בשבת?

5. אלא שעדיין, עבודתה תהיה במשרד הירושלמי, במרכז העיר, בבניין משרדים, שאפשר שקיימת שם איזו שהיא פעילות בחלק מהמשרדים בשבת רח"ל, ובזה אפשר שיוצר מצב של מראית עין כשנראה שגם המשרד דידן "פתוח בשבת"? האם אפשר לנקוט בצדדים זהירים על מנת "להסתיר" זאת, מעין "חדרי חדרים" או שהדבר פסול ביסודו?
6. קיימת אפשרות שאשה זו תעבוד מהבית ושהחברה תעמיד לרשותה את כל האמצעים הדרושים לצורך תפקידה, אלא שזה כרוך במאמץ מסוים. האם זהו אמנם חובה על מנת לעקוף את הבעיה?
7. האם יש לחשוש שעל ידי העמדת השירות הנ"ל, החברה עלולה לגרום חילול שבת לאותם לקוחות יהודים שלה שאינם שומרי שבת, כאשר יצרכו שירות בשבת? יש לציין שיש פחות מהמיעוט המצוי שנכנסים להגדרה זאת, ועוד שבצרפת הרבה חברות סגורות בשבת.
8. האם יש צד לקרב אשה זאת ליהדות על מנת שס"ס היא תתגייר ושנציל את נשמת בת זוגה היהודי ויחיו חיי אמונה שלמים בארצנו הקדושה, היות שכבר מתגוררים ביחד כאיש ואשה כמעט לכל דבר, ועל כן אדרבא יש לאפשר לה להתפרנס בכבוד ולהסביר לה פנים עד שהיא תראה את האמת בעיניה ותיכנס מתחת לכנפי השכינה ובזה הרווחנו עולם ומלאו, או שזה דבר רחוק, ועוד שלא הביעה היא או בת זוגה שום ענין בנושא?

אשמח מאד על תשובה עם מקורות עד כמה שניתן. אני מתנצל על אורך השאלה ואולי על מורכבותה. אנצל את הזדמנות זאת להביע את הערכתי מפעל הנפלא של אתר דין ועד כמה הרבנים מאירים בתשובותיהם הברורות ומנומקות את עיני השואלים. תבורכו מפי עליון!
תודה רבה
שלמה

תשובה:

שלום וברכה

לגבי הענין של לא תחנם לא מצינו שאסור להעסיק גוי כדי שלא לבסס את שהותו ובארץ, ופוק חזי שמאות אלפי גויים מועסקים בארץ על ידי יהודים ואין לנו לגזור גזירות מדעתנו. איסור לא תחנם נאמר לגבי נתינת חנייה בקרקע – מכירת דירה, ולא לגבי קשרים עסקיים.

מה שבעיקר מורכב כאן הוא הנושא של העסקת גוי בעסק של ישראל בשבת. בנוגע למראית העין המצב די טוב, בגלל שלמקבלי השירות לא ידוע שהם עובדים מול יהודים, ובמשרד עצמו ניתן לתלות פתק כדלהלן, אבל חשוב לדעת שהבעיה אינה רק מראית העין, יש כאן באמת עובד שכיר יום של ישראל וזה אסור בשבת, כמבואר בסי' רמד, רק בקבלן שיכול לעשות מתי שירצה הבעיה שלנו היא מראית העין, כי הוא עושה בשלו, אבל לא באדם שעובד שעות – שכיר יום. כדי לפתור בעיה זו זה קצת מורכב, צריך להכניס את הגויה בחוזה תקף כשותפה בעסק, כאשר בעצם הרווחים הבאים מיום זה הם שלה לגמרי, והיא כלל לא עובדת אצל היהודי, אלא השותפות היא כזו שהיא מקבלת את רווחי השבת, ובתמורה למוניטין ומקום שהיא מקבלת היא משלמת סך גבוה שנקצב. וכך קובעים שהואיל וקשה לאמוד את הרווחים, היא תיקח בתור רווח סך קצוב, וכל השאר ישולם כשכירות וכנ"ל. על הדלת יכתב שהעסק מכור ליום זה לאותה פלונית והיא עובדת בשלה. החוזה חייב להיות תקף על פי דין.

לא הייתי טורח בנסיונות גיור, כי גיור בלי קבלת מצוות הוא כלום, ולא סביר שהיא פתאום תרצה לקבל מצוות, ולעשות בכאילו אין לזה טעם וזה חסר משמעות לחלוטין.

אין צורך לחשוש לאותו חילול שבת שהוא צד רחוק כדבריך.

ראה עוד כאן בהרחבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל