לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

חיוב אוטיסטים במצוות שבלב

שאלה:

שלום וברכה, רציתי לשאול שתי שאלות לגבי חיוב במצוות לאנשים הנמצאים על הספקטרום האוטיסטי:
1. מהו הערך של קיום מצוות שקשורות או תלויות ברגש או בכוונה (כמו תפילה, אהבת ה' ואהבת הזולת), בהנחה שבעלי אוטיזם מתקשים ביישום רגשי ופועלים בעיקר לפי הגיון טכני קר?
2. האם אנשים על הרצף בכלל מחוייבים במצוות הנ"ל אם במקרה שלהם אין אצלם את התהליך של מתוך שלא לשמה בא לשמה (כי לא יגיעו ל"לשמה"?
תודה רבה.

תשובה:

שלום וברכה

השאלה בהחלט שאלה מענינת, ובכל מקרה ברור שכיון שהכוונה והרגש אינם מעכבים בקיום מצות תפילה וגם לא באהבת הבריות, אדם חייב בתפילה בכל מקרה מתוך אמונה שבורא העולם מנהיג את העולם, בין אם יש לו אהבה אליו בין אם לאו, וגם מצות אהבת הבריות עיקרה במעשים ולאו דוקא ברגש שבלב. החברה צריכה להיות מתוקנת ונותנת ללא קשר לרגש שהוא ערך חשוב בפני עצמו. לכן לא נכון כאן לומר שזה קשור לנושא של מתוך שלא לשמה בא לשמה, כיון שכאשר אדם מקיים את רצון ה' כדי לעובדו, גם אם זה נעשה מיראת העונש זה כבר נחשב לשמה, רק ברמה נמוכה יותר ממי שעושה מתוך רגש ואהבה. לגבי עצם מצות אהבת ה', יתכן שהוא אנוס.

בשורות טובות.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. כן, אבל במצוות תפילה, כבר כתוב שתפילה היא עבודה שבלב, ותפילה בלי כוונה כגוף בלי נשמה ויש ברכות בהן הכוונה מעכבת וכל מה שאנו מתפללים זה מתוך כוונה להגיע אל הכוונה ואל ה"לשמה"

  2. נכון שעיקר תכלית התפילה זה עבודה שבלב, אבל זה לא קשור דוקא לרגש, אם אדם מאמין שבורא העולם הוא המנהיג, ורק ממנו ניתן לבקש רפואה ועל ידי תפילה, והוא מבקש בכוונה גמורה רפאנו ה' וכו', הוא עשה עבודה שבלב, אלא שכמובן לא ברמה הגבוהה של עבודה מאהבה. כך גם ברכות, הכוונה אינה קשורה לרגש, היא קשורה להבנת פירוש המילים ובמצוות מסוימות גם טעם החיוב, כמו בתפילין וסוכה. להיות עבד ה' זה גם לשמה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל