לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

הכשרת שיש וכיורים / הסרת מזוזות מדירה שכורה

שאלה:

שלום רב
עברנו לדירה חדשה בשכירות ויש לי 2 שאלות:
1. איך מכשירים את השיש והכיורים (חרס)?
האם אני יכולה להחליט על דעת עצמי איפה יהיה בשרי וחלבי או שאני צריכה ללכת לפי מה שהיה קודם?
2. מזוזות
לדירה הקודמת ששכרנו קנינו מזוזות לכל החדרים. האם מותר לי להעביר איתי את המזוזות, או שעלי לקנות חדשות?

בברכה

תשובה:

שלום וברכה

בנוגע להכשרת שיש, לכתחילה יש לשפוך מים רותחים על השיש מהקומקום ושיהיה מונח על השיש אבן או מתכת מלובנת [כמו הרעיון של מגהץ], כדי שהמים שעל השיש לא יצטננו על ידו, ולהעביר את האבן על פני השיש. אחר כך יש לרוחצו במים קרים. אפשרות נוספת יש, לערות מים רותחים בשפע על השיש בעדו מחובר לחשמל ומעלה בועות [ורצוי לעשות זאת שלוש פעמים], אולם, לכתחילה אם אפשר עדיף לעשות באופן הראשון. קודם ההכשרה על ידי אבן מלובנת יש לברר  את עמידותו של השיש שלא יסדק [בעיקר בשיש קיסר שעשוי להנזק ללא תקנה!]. אין צורך לערות על השיש מספר פעמים מסויים, אלא רק לוודא שמים רותחים הגיעו לכל חלקיו. כמובן, אם יש מים צוננים על השיש מהעירוי הקודם יש לנגבו לפני העירוי הבא.

וראה כאן לגבי שיש קיסר.

על השיש להיות נקי לגמרי לפני ההכשרה וללא שימוש 24 שעות.

אין אפשרות טובה להכשיר כיור חרסינה! חרס כידוע בולע ואין לו הכשרה. אנחנו מחמירים לערות מים רותחים מהקומקום לכיור כיון שיש בזה קצת תיקון ולפי הכלל שכבולעו כך פולטו, אבל לגמרי לא סומכים על הכשרה זו, לכן כדאי להשאיר את מיקום הכיורים כמו שעשו בעלי הדירה. בכל מקרה בדיעבד כלי שם לא יאסר כי כבר אינם בני יומם.

לגבי המזוזות:

סכנה היא להסיר את המזוזות מהבית הקודם, אלא שאתם רשאים לדרוש מבעל הבית שישלם לך את תמורתן או ישיב אותן אם יקבע מזוזות אחרות.

אם בעל הבית אינו מסכים לשלם לך עבור המזוזות, יש שהתירו להסירן ויש אוסרים.

מקורות:

ראה שו”ע יו”ד סי’ רצא סעי’ ב. על דעת המתירים להסיר את המזוזה כשבעל הבית אינו מסכים לשלם עבורה, ראה ברכי יוסף שם וכן נראה בשו”ת אגרות משה ח”ד סי’ מד. אולם, בס’ ערוך השולחן סי’ רצג אוסר להסירה אף באופן זה, וראה שו”ת חלקת יעקב יו”ד סי’ קס שבמקום שיש הפסד מרובה [כמה מזוזות ששווין רב ובאדם שאין לו ממון] יש לסמוך על המקילים. אולם, בס’ תשובות והנהגות ח”א סי’ תרמט כתב להחמיר, כיון שהסרת המזוזות יש בה סכנה, ו”חמירא סכנתא מאיסורא”. וראה עוד אפשרויות כאן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל