לתרומות לחץ כאן

מחבת חלבית שאינה בת יומה שטיגנו בה בצל / חיזוק הברגה רופפת בשבת

שאלה:

שלום לרבנים מחבת חלבית לא בת יומה שטיגנתי בצל ואחר כך שמתי את הבצל בתוך בשר טחון מעורבב על האש מה דין הבשר והאם משנה בין אשכנזי לחלבי ומה דין המחבת 2 האם אפשר להוכיח מסימן שיג סע ה שכתה אם יצא במקצתו דוחקו עד שמחזירו למקומו וה"ה למשקפים שהתרחבו ואני מקטין אותם בשבת האם דימוי נכון? 3 איך בפרשת ויצא כמדומני מובא שרחל רועה צאן וכי זה צנועה? תודה רבה וסליחה על הטירחה

תשובה:

שלום וברכה

  1. בדעת השולחן ערוך בזה יש כמה סתירות וספק גדול, ולהכרעת הגאון רבי עובדיה יוסף זצ”ל יש להתיר לספרדים בדיעבד בכלי שאינו בן יומו, בכלי בן יומו ודאי יש להחמיר לכל הדעות. הבן איש חי בפרשת קרח החמיר בזה מאוד גם בכלי שאינו בן יומו וכדעת הרמ”א בסי’ צה, ולא התיר אלא במקום שיש הפסד מרובה. ראה יביע אומר ח”ח או”ח סי’ מג בהרחבה.
  2. בהברגה החמירו יותר ואסור – ראה ארחות שבת פרק ח סעי' ו.
  3. אני מניח שזה נעשה בצניעות… מכל מקום גם הרבה ברירות לא היו לה, מובא בחז"ל שאף אחד לא הסכים לעבוד אצל לבן בגלל רמאויותיו ונכלוליו, ולכן נאלצה רחל לרעות את הצאן בעצמה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. הזכרנו שהגר"ע יוסף צידד לחלק בזה בין דין אינו בן יומו שבזה יש להקל לספרדים בדבר חריף, לבין דין נ"ט בר נ"ט שחומרה זו קיימת גם לספרדים בדבר חריף. כמובן קולא זו היא דיעבד גדול ומחמת קושיא של סתירה בשו"ע והזכרנו שהבן איש חי מחמיר בזה גם לספרדים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל