לתרומות לחץ כאן

דין ודברים בין דיירים שחלקו את הקומת קרקע לבניית מחסנים

שאלה:

בבניין המשותף שלנו חילקו את כל השטח של הקומת קרקע שעמד ריק, בין כל הדיירים לצורך בניית מחסנים. החלוקה היתה על ידי הגרלה. בחלקו של אחד השכנים יש צינורות אינסטלציה של הדיירים למעלה והוא רוצה להחליפם בחדשים היות והם ישנים מאוד והם עלולים להתפוצץ כל יום ולא משתלם לו להשקיע עכשיו בבניית החלק שלו כל זמן שהוא לא מחליף את הצינורות
ועכשיו טענתו בפיו למה ייגרע חלקו למה הוא צריך להפסיד את ההוצאות של החלפת הצינורות, מגיע לו חלק כמו כל השכנים מבלי שיצטרכו להשקיע שם בהחלפת הצינורות והוא דורש מכל השכנים שיקחו חלק בהוצאות האם זה אכן מחייב את כולם לשלם או שזה החלק שהוא זכה בו וההוצאות הן רק עליו?
עוד שאלה. במהלך הבנייה באחד המחסנים אחד הפועלים ניתק לתומו חוט חשמל של החדר מדרגות שעבר בשטח של אחד המחסנים והוא לא ידע שזה קשור לחדר מדרגות וכתוצאה מזה הוועד בית הזמין חשמלאי כדי לאתר את התקלה וזה עלה 150 ש"ח, רק הבדיקה. ועוד לפני זה, שאלו את בעל המחסן האם יכול להיות שהקצר בחשמל זה כתוצאה מהעבודות אצלו והוא שלל כל אפשרות של קשר ביניהם ורק לבסוף סיפר הפועל שהוא ניתק לתומו את החוט והוא תיקן את זה.
השאלה עכשיו האם בעל המחסן או הפועל חייבים לשלם את העלות של הבדיקה של החשמלאי או לא היות וזה היה לתומו

תשובה:

שלום וברכה,

חלוקת הקומת קרקע ע"י הגרלה מטרתה לברר את החלקים. אמנם אין בכוחה לגרוע מחלקו של האחד על פני השני, ולכן כאשר דייר אחד קיבל חלוקה לא הוגנת – שטח ששווה פחות – הגורל בטל. ולכן אם דייר אחד קיבל שטח שצריך להוציא עליו הרבה הוצאות, כדי למנוע נזילות וכדו', יש בכוחו לדרוש לבטל את החלוקה, או לחלופין שישלמו לו כולם בהוצאות לשפר את המקום.

העובדה שהפועל ניתק לתומו את חוטי החשמל לא פוטר, כיון שאדם מועד לעולם. אלא שיש לדון כיון שהעלות לא הייתה לתקן אלא לאתר את הבעיה, יש לדון שאולי ייחשב לגרמי ולא למזיק. אמנם אם הדרך היחידה לתקן הוא ע"י איתור הבעיה, ולא היה אפשר לעלות על הנזק ללא האיתור, נחשב לתשלום הנזק, וחייב המזיק.

בהצלחה.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל