לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

לימוד תורה יום שלם או עבודה והחזקת אברכים

שאלה:

שלום כבוד הרב. שאלה תאורתית: אדם שיש לו כמה ילדים הוא עובד ולומד שעה שעתיים – מאחר שמאד קשה לו ללמוד תורה.. בשכר שהוא מרוויח הוא מחזיק מספר תלמידי חכמים.. סכומים מאד גדולים לכל אברך סכום של 4 ספרות. אותו אדם החליט לעזוב את העבודה וולכת לכולל למסור נפש. האם עדיף שאחד כזה יעבוד ויחזיק מספר תלמידי חכמים, שזה אומר משפחות שלמות או בעצמו ילמד תורה בכולל כל היום יעזוב את העבודה ולא יוכל להחזיק את האברכים כי יש לו לפרנס את משפחתו במינימום שיקבל… לצורך הענין אשתו של אותו אדם מאד רוצה שהוא ילמד תורנה והוא מוכן למסור נפש על כך.. האפשרות של חצי יום עבודה חצי יום לימו דלא בא בחשבון… תודה רבה מראש. תזכו למצוות

תשובה:

שלום וברכה

השאלה למעשה הרבה יותר מורכבת ממה שהוצגה… השאלה האמיתית היא האם הוא מסוגל לבצע את המהלך שעשה או שזה ישבור אותו… היום משתמשים במינוח למסור נפש בצורה מאוד סיטונאית, אבל כאן אכן יש לבחון בצורה מעמיקה עם רב שמכיר אותו, האם הוא מסוגל לכך, שאם לא כן זה עלול לפגוע בו. אינני רוצה להחליש חלילה את הרצון הטוב שלו, שבמידה והוא מסוגל לכך בודאי הוא עדיף על הכל, אבל יש לבחון מאוד בזהירות. הענין הזה נכון גם בנוגע למעורבתה של האשה בהחלטה זו. נכון הדבר שאחרי כל גבר מצליח עומדת אשה תומכת, אבל יש לדעת טוב טוב את הגבול הדק שבין תמיכה חזקה לבין הפעלת לחץ… שחלילה לא ירגיש שהוא חייב ללמוד יום שלם למרות הקושי הגדול, כדי שלהיות מוערך על ידי אשתו, שבלי זה לא תעריך אותו חלילה… אשה צריכה לחזק ולא להלחיץ. אינני יודע מה כאן, אבל נותן נקודה למחשבה.

לכן הנושא האמיתי אינו מה ששאלת, שבזה ברור שחייך קודמים לפרנסת האברכים  ומי שמסוגל ללמוד היטב, אדרבה יעזוב חיי שעה ויעסוק בחיי עולם, אבל לא בטוח שזו אכן ההחלטה הנכונה, ואינני יכול לייעץ בלי להכיר היטב.

והחלוקה לחצי יום כך או חצי כך, יתכן שכן אפשרית…

בהצלחה רבה!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל