לתרומות לחץ כאן

עירוב תחומין מאיפה מונים?

שאלה:

שלום,
האם עירוב תחומין נאמר מהבית של האדם מתחיל למנות את האלפיים אמה, או שהוא מתחיל למנות את האלפיים אמה מסוף המקום המיושב בעירו?

והאם הדין הזה הוא בין אם נמצא בבין השמשות שם לקבוע שביתה, ובין אם לוקח את עירבו מבעוד יום ומברך …

ראיתי שמסבירים מביתו ממש, האם כך זה?

תשובה:

שלום וברכה

ברור הדבר שאלפיים אמה נמדדים מסוף העיר שבה אדם שובת, ראה תוס' בעירובין מז ב שזה נאמר גם בעיר שאינה מוקפת ומגודרת, וראה שו"ע סי' שצח סעי' י. ולגבי השביתה בתוך העיר עצמה לא צריך עירוב תחומין, עירוב תחומין ענינו להגדיל את המרחק באופן הבא: שמלבד העיר בה הוא שובת, הוא מניח מחוץ לעיר, סמוך לסיום האלפיים אמה, עוד לחם וכו' מה שצריך לעירוב, ואז הוא קונה גם שם שביתה, ויוכל למחרת ללכת גם משם עוד אלפיים אמה. לגבי דין זה אכן נאמר, שהעירוב צריך להיות מונח בתוך אלפיים אמה לביתו, ולא די בכך שהוא בתוך אלפיים אמה לעיר! ראה שו"ע סי' תח סעי' ד, או לחילופין שישהה בתוך אלפיים אמה לעירוב שלו בבין השמשות, שזה מועיל כאילו היה בתוך תחום ביתו. ואחר כך הוא יכול לחזור לעיר. אכן, אם המטרה היא ללכת לשכונה אחרת או לעיר אחרת, די שהעירוב הוא בתוך אלפיים אמה לתחילת אותה שכונה, ואז יהיה מותר לו ללכת בכולה, כי כולה נחשבת כד' אמות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל