שאלה:
ערב טוב
כבוד הרב
שאלתי האם בתפילית שחרית או מנחה או ערבית.
דאינו תפלית 18 חוזרים על התפילה פעמים.
תודה כבוד הרב.
תשובה:
שלום וברכה
אני מבין ששאלתך האם יש תשלומין לשאר חלקי התפילה מלבד שמונה עשרה, לגבי קריאת שמע עצמה נחלקו הדעות, וגם אין הפסד לקרוא שוב כיון שזה רק פסוקים, שאר חלקי התפילה הברכות השונות וכו', אין להם תשלומין.
ערב טוב.
שלום רב.
כיצד משלימין תפילת עמידה זו בציבור?
האם בזמן חזרת הש"צ או אחרי התפילה?
אפשר לשמוע חזרת הש"ץ קודם, ולגבי המשך התפילה נחלקו הדעות:
דעת הלבוש (סעי' ב) כמו שכתב השלחן ערוך סי' קח, שלאחר תפילת הלחש יאמר 'אשרי', ואחר כך יתפלל את תפילת התשלומין, ורק אחר כך יאמר תחנון ולמנצח ובא לציון, ובחיד"א (קשר גודל סי' כב סעי' יג) כתב, שהעיקר כדעת הלבוש. וכן כתב אורח נאמן (סק"ז), והוסיף, שמותר לומר תפילת תשלומין של מעריב עם תפילין, אף שאין להתפלל תפילת ערבית בתפילין, ע"ש באריכות.
מיהו, נראה דעדיף שיעשה כמו שכתבו בלחם חמודות (ברכות פ"ד סי' ב אות ה) ובעולת תמיד (סק"ג), שיאמר תחנון במקומו אחר י"ח של תפילת שחרית, כנהוג בכל יום, ורק אחר כך יאמר את תפילת התשלומין, וכן משמע מסידור היעב"ץ (דיני תשלומי תפילה אות א). וכן כתב ערוך השלחן (סעי' יב), והוסיף, דאם ירצה יכול גם להתפלל את תפילת התשלומין אחר אשרי ובא לציון. ובספרי וסידורי הספרדים פסקו כדעת הלבוש, רק הכף החיים ([סופר] ס"ק יט) כתב, שאחר תחנון יאמר שנית אשרי, כדי שיהיה כסידרן תחנון אשרי ובא לציון.
ואגב, אדם שצריך להשלים תפילת שחרית אחר מנחה, יכול לצאת ידי חובתו גם בכך ששומע את החזרה מהש"ץ, או כשהוא עצמו הש"ץ, ונכון שיתאמץ להיות ש"ץ לצורך זה (אורח נאמן סק"ב).
כשיוצא ידי תשלומין בשמיעת החזרה, צריך לכרוע באבות ובמודים וכו', כמו אדם שמתפלל את תפילת הלחש בעצמו (כף החיים סי' קכד סק"ז, ואורח נאמן שם סעי' א סק"ג).
השאר תגובה