לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

חלב הקצפה בניעור לקפה

שאלה:

שבוע טוב. רציתי לשאול האם מותר להשתמש בשבת בחלב להקצפה בשקשוק של תנובה. ( ע"י שמנערים את הבקבוק החלב הופך להיות סמיך כמו חלב מוקצף).

תשובה:

אין להקציף חלב בשבת.

מקורות:

ראה מגן אברהם סי’ שכא ס”ק כד, שכתב, שאף שמדברי רש”י בשבת דף קמ נראה שרק ביצים וכיוצא בזה אסור לטרוף ומשום שנראה כאילו רצונו לבשלן, בהגה’ מימוניות פרק כב כתב שכל דבר אסור לטרוף, ואפשר שטעם האיסור בזה משום שהוא מוליד דבר חדש שלא היה קודם לכן.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. תודה רבה לכבוד הרב, אם אפשר ברשות מעכ"ת,
    לא זכיתי להבין הרי אם הקצף יתפוגג אז לכאורה מה האיסור מעיקרא? לכאורה כל מוליד ההולך לאיבוד לא חשיב מוליד (גינת ורדים כלל א' סימן יד'. ובמהרש"ם א' סימן קמ' וביבי"א ח"ו סימן לו'. ובאמת בקובץ בית לוי תשנ"ה [מצאתי כאן באתר, תודה רבה!] כתב שלעשות בועות לילדים במי סבון אסור בשבת (לשיטת הגר"ש וואזנר זצ"ל. והטעם כיוון שמתכוון לבועות, ואולי הוא הדין בנידוננו- ומצד זה הרב רוצה לאסור. אך משמע לכאורה ששאר פוסקים לא חילקו כן, וכל הולדה לשעה לא נחשבת (?) ולכאורה הוא מחלוקת הפוסקים בדין דרבנן של מוליד, ולפי תשובות הפוסקים הוא דרבנן קל. אשמח להתייחסות הרב לנקודה זו] מה שמראש אומר שאין איסור- כי אם בערב שבת הקצף מתפוגג ומשום כך נאסור, הרי זו בדיוק הסיבה שלנו להתיר- מטעם שלא מתקיים לשעה.

    שוב ממש תודה רבה ויישר כח גדול על כל הזמן והמאמץ

  2. בתשובתי וגם בשאלתך לא התייחסנו לעובדה שזה דבר שאינו מתקיים, בזה הבאת מחלוקת ולמה להקל ולא זו היתה השאלה. שאלתך היתה אם כיון שכבר ניער בערב שבת זו סיבה לקולא, ובזה ברור שאם זה כבר התפוגג אין שום סיבה לקולא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל