לתרומות לחץ כאן

כהן יחיד בבית הכנסת – לברך באמצע שמונה עשרה

שאלה:

שלום הרב,אני הכהן היחיד בבית כנסת שלי וגם אם אני ממהר בתפילה מאוד קשה לי להספיק לצאת ליטול ידיים לברכת כהנים,האם אני יכול לכוון כבר בנטילת ידיים של הבוקר שהנטילה תהיה גם לברכת כהנים (כמובן שאני שומר על נקיותׂ)
ב.מה אני צריך לעשות אם אני באמצע תפילת שמונה עשרה ואני הכהן היחיד בבית הכנסת והאם אני צריך להתפלל יחף מראש למקרה שלא אספיק?

תשובה:

שלום וברכה

אמנם שיטת הרמב"ם שניתן לסמוך על הנטילת ידים בבוקר, אבל אין לסמוך על כך אלא בשעת הדחק גדול, יותר מומלץ, שלפני שאתה מתחיל שמונה עשרה תיטול שוב ידים. ואם הסיבה לכך שאתה לא מספיק היא לא בגלל שאתה מתפלל באריכות אלא בגלל שהם עושים צחוק מהתפילה, תמצא לך מקום ראוי יותר להתפלל…

באמצע תפילת שמונה עשרה לא מברכים ברכת כהנים, בשעת הדחק הקלו בזה אם הגעת לברכת ההודאה המקום המיועד לברכת כהנים, וכמובן גם זה רק כאשר אתה הכהן היחידי בבית הכנסת, ובאופן זה כדאי לעמוד שמונה עשרה במזרח ליד החזן, וכמובן לקפוץ קצת ברצה, ושיהיו הידים נקיות כאמור. ולכן תמהר קצת יותר בתפילה כדי שתוכל לברך ולא תפסיד מצוה חשובה זו.

מקורות:

ראה משנה ברורה סי' קכח ס"ק קו.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. זה קורה לי המון פעמים שאינני מספיק ליטול ידיים לברכת כהנים,
    ובשביל זה הנחתי שקית קטנה בנרתיק התפילין, ואני פשוט עוטף את ידיי עם אותה השקית וככה מתיר את השרוכים, וכך אני לא מתחייב בנטילה.

    זה בסדר?

  2. בשעת הדחק גדול זה בסדר, אבל אם אתה יודע שזה המצב תיטול לפני שמונה עשרה כאמור. כמו כן חובה לעשות קפיצה כשהחזן אומר רצה.

  3. בודאי, יש בזה מחלוקת ראשונים אם ניתן לסמוך על הנטילה בבוקר או שיש חיוב נטילה כמו כל כהן המתקדש לפני העבודה במקדש.

  4. הראשונים נחלקו גם באופן שהכהן יודע בוודאות שהידיים נקיות וכגון שהוא שמר עליהם ביודעין בשביל ברכת כהנים, או רק באופן שהוא צריך "לסמוך" על הנטילה של הבוקר?

    ייש"כ.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל