לתרומות לחץ כאן

רחיצה בשבת

שאלה:

שלום וברכה,
האם מותר לאיש להתקלח בשבת כל גופו במים חמימים (אין היד סולדת) לפני מצוות עונה.
יש לציין כי כך הם נוהגים לפני כל מצוות עונה, ואילולי זה ימנעו מעשיית התשמיש בשב"ק.
לפי המובא בשמירת שבת כהלכתה יש מקום להקל למי שהוא אסטניס ונוהג לרחוץ בכל יום. האם גם כאן יש לזה גדר של אסטניס, ומותר?
אשמח לתשובה.
בברכת התורה.

תשובה:

שלום וברכה

אין מקום להקל כלל, יש אגב גם בעיה במים שנכנסים לדוד שמש שמתבשלים שם, ולא רק משום גזירת רחיצה, ועל זה אין כל היתר של הגרש"ז אויערבך, כמו כן גם הגרש"ז כפי שמן הסתם ראית לא מיקל לדינא כלל, ומשום שלא רצה להקל כנגד דברי השו"ע! אלא רק שואל מדוע לא ישתנה הדין בזמנינו. ונראה גם שקצת גוזמה יש בדבר, הרי מתרחצים שלוש ארבע שעות קודם לכן בערב שבת… ואנחנו גם בימי הסתיו שלא כל כך חם ולא מזיעים…

יום טוב

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לגבי הדוד שמש, האם כשמרוקנים את המים החמים בערב שבת – באופן שנשאר בדוד רק מים חמימים (ברור פחות מ38 מעלות), ג"כ יש בעיה של מבשל במים שיכנסו אח"כ? האם מה שאח"כ ביום השבת השמש תזרח ותבשל את המים יש בכך בעיה?
    אני מבין שהבעיה היא רחיצת כל גופו, אך לכאו' מותר 'פניו ידיו ורגליו'. אך אשמח לדעת מה נכלל בזה (כל הראש? כל הזרוע? כל הרגל?). וכן האם רחיצת איבר איבר (באופן שאינו כל גופו) כן מותר?
    בברכת התורה
    (נ.ב. מה שכתבתם על הגוזמא שבדבר, במחילה, כל אדם לגופו. אם שבת נכנסת ב-4 והרחצה היא שעה קודם, יש לנו עד חצות 8 שעות, ויש כאלו שמאוד מפריע להם שלא קודמת לכך רחצה, ומפריע לתנאי קיום המצווה בהנאה ושמחה וכו'. ויתכן שהם מהאסטניסים הנזכרים בחז"ל שענין הניקיון מאוד חשוב להם וכו').

  2. אם המים בדוד באופן ברור אינם יד סולדת אין חשש בישול, הגרמא של הבישול למחר מן הסתם יש להקל כיון שזה גרמא בדרבנן ולא אכפת ליה כיון שמחר אינו משתמש, אבל כמובן הרחיצה היא לפי התנאים של רחיצה מיעוט הגוף. לאו דוקא פניו ידיו ורגליו אבל פחות מחצי הגוף.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל