לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

שליח שחסך בהוצאות – הרווחים למי

שאלה:

שוכר שיוצא מהדירה סגר עם המשכיר שהוא צובע לו חדר אחד בלבד (ילדיו קשקשו על הקיר) מתוך 3 חדרים. וכך היתה הסכמת שניהם: "אין לי זמן להתעסק עם הצביעה, תזמין צבע וכמה שיעלה,אשלם" המשכיר ברר ומצא צבע שיצבע ב1000₪ לחדר הנדון. בסוף החליט המשכיר ,אם כבר אז הוא צובע את כל הדירה על הדרך. הצבע עשה לו הנחה על כל חדר 700₪ כמה השוכר צריך לשלם 1000₪ או 700??

תשובה:

שלום וברכה,

חובת השוכר לשלם  1,000, כיון שהתשלום כאן הוא תשלום נזקין. ויש לחייב את המזיק כפי ערך התיקון. וכשם שיכול הניזק לקחת את הכסף ולא לתקן, כמו כן אם הצליח לתקן בזול הרווח לעצמו.

בהצלחה.

מקורות:

ראה שו"ע חו"מ סימן קפג סעיף ט גבי אדם ששלח שליח שיפרע לו חובותיו בסך חמישים, והשליח התפשר ושילם עשרים וחמש, שהמותר למשלח. וכתב שם הש"ך ס"ק יז שה"ה אם שלחו עם משכונות ללוות מהגוי בריבית, והשליח טרח והצליח ללוות בריבית מועטת, שהרווח למשלח. .

וראה עוד שו"ע חו"מ סימן שלב סעיף ב גבי בעה"ב ששלח שליח לשכור פועלים בארבעה והשליח התנה את שכרם בשלושה, חייב בעה"ב לשלם שלושה בלבד, וכתב הש"ך שם ס"ק י שהדינר הרביעי שייך לבעה"ב ולא לשליח. מוכח ששליח לא יכול לתבוע הוצאות שלא היו.

בשונה בשליח שקיבל מתנה שדינו שחולקים המשלח והשליח, כאן אין בזה מתנה אלא הנחה בהוצאות.

ולפ"ז רציתי לומר שלא ניתן לדרוש מהשוכר מעבר ל700 ש"ח מאחר ולא היו הוצאות נוספות.

ומידי דבריעם הגאון הרב יואל בן חיים – דיין בבית שמש – טען שכאן התשלום הוא תשלום נזקין. ולא תשלום של הוצאות. ובתשלום נזקין חייב המזיק לשלם עבור תיקון, גם אם יחליט הניזק שלא מעוניין לתקן את הבית. וזכותו לדרוש תשלום ולקחת את הכסף לעצמו. ולכן יש לשום את הנזק ולחייב את המזיק ואם תיקון הנזק עומד על 1,000 חייב לשלם 1,000 למרות שבפועל הוא הצליח לתקן את הנזק בזול.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל