לתרומות לחץ כאן

זרע לבטלה באופן שהכל נשאר בגופו

שאלה:

נשאלתי באדם שנוטל לצורך רפואי (אורולוגי) תרופה שגורמת שאין לו כלל פליטת זרע או אף נוזל כלל .ממש כלום .ולדברי הרופא הזרע נפלט הפוך אל מערכת השתן (שפיכה הפוכה) האם יש לו איסור הוצאת זרע לבטלה בתשמיש כדרך כל הארץ עם אשתו .
והאם באדם זה יש איסור הוצאת זרע לבטלה באופנים אחרים .
חשוב ל ציין שעליו יהיה ליטול תרופה זו לאורך כל ימיו בגלל הבעיה המדוברת .

תשובה:

שלום רב,

אני מבין שמדובר בתרופה שנקראת 'אומניק' הגורמת להרפיית השרירים שהאחראים על הפליטה ועקב כך הפליטה נעשית לשלפוחית השתן.

ביחסי אישות ודאי שאין כל בעיה. הוצאת זרע לבטלה אינה כרוכה בכך שתהיה אפשרות להוליד. כפי שהביא השו"ע אבה"ע סי' כג אדם יכול גם התחתן עם זקנה וכו'. אבל לשאלה האם יש בכך איסור הוז"ל. יתכן שאין בכך איסור של הוצאת זרע לבטלה, ראה היטב אבני נזר אבה"ע סי' פג, ובהגהות ארץ צבי (פרומר) על האבני נזר עמוד שכט. ונדמה לי שכך ראיתי פעם בחזו"א שהוכיח שגדר האיסור הוא רק כשמוציא מגופו, כעת איני זוכר היכן. אבל צריכים לזכור שזה רק לגבי איסור הוז"ל. אבל איסור דאורייתא של הרהור ודאי יש כאשר אינו משמש עם אשתו, וכן לדעת האגרות משה יש איסור של לא תנאף – ביד וברגל. כך שגם אם אין כאן גדר של הוז"ל אפילו בלי תשמיש עם אשתו, יש כאן איסורים ברורים אחרים.

 

 

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. נושא זה אינו פשוט בכלל. כבר עמדו והאריכו בו ראשונים ואחרונים, האם איסור הוז"ל הוא בעקירה בתוך הגוף או באיבוד בהוצאה. ואכתוב כמה מקורות כלליים שהזדמנו בזה.
    עי' תוס' הרא"ש יבמות יב,ב דהאיסור אינו תלוי באיבוד, ועי' בשו"ת רע"א (ח"א, ר"ס עב) דשאר הראשונים שם הם דלא כתוס' הרא"ש?
    ועי' חזון איש (יו"ד קד,ב, אה"ע לו,ב) דחוקר בנושא זה, ואינו מביא את הראשונים, ועיי"ש שמוכיח שהאיסור הוא לא באיבוד הזרע מכך שיש איסור דש מבפנים וזורה מבחוץ שהעקירה היתה בהיתר.
    ואולי באופן הזה שהזרע לא יכול להגיע החוצה לאיבוד, ה"נ יהיה יחס קל יותר גם על העקירה. וצ"ע.

  2. לעניות דעתי הראשונים שהבאת אינם קשורים לנידון כאן. הם דנים לגבי הסוגיה של ג' נשים משמשות וכו' והדיון בראשונים ובאחרונים כידוע האם יש איסור של איבוד לאחר תשמיש. אבל הנושא כאן הוא בהגדרת איסור הוז"ל, האם הוא בעקירה מגופו או רק ביציאתו החוצה ולכן אינו נוגע כלל לנידון הראשונים.

  3. אני לא פוסק אבל בכל מקרה הזרע נאבד. אם הוא לא יוצא הוא נהרס באשכים. אז לפי דעתי,יש איסור הוצאת זרע לבטלה רק אם הוא נשוי ואשתו טהורה.

  4. הדיון כאן לא מה קורה עם הזרע, זה ממש לא רלוונטי. אלא מהו האיסור, העקירה או היציאה מהגוף. ראה בשו"ת אבני נזר סי' פג שם:

    והנה בנדה (מ"ג ע"א) דעקירה מן הגוף והיציאה תרי מילי נינהו, ולכאורה למה יאסור לשום מוך לפני תשמיש, הלוא העקירה בשעת דישה הוא כדרך כל הארץ, ואף שהיציאה הוא כמטיל על העצים, הא אמרת משנעקר אין בו איסור, וצ"ל כיון שבשעת עקירה המוך במעיו וסופו להטיל על עצים אף העקירה באיסור

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל