לתרומות לחץ כאן

הקלטת אדם שלא בידיעתו

שאלה:

לראשונה ראיתי השבוע את הגליון שלכם היפה ובסופו שאלה של הקלטת אדם ללא ידיעתו, ובכן 1] לא ציינתם את המקורות כמו בשאלות הקודמות, אבקש לדעת את המקורות אם אפשר? 2] זאת ועוד מענין לענין באותו ענין,להקליט אדם שלא בידיעתו כדי לעקוב אם האדם הוא אמיתי או רמאי כי זה נוגע לו לגבי השייכות ביניהם האם זה מותר לכתחילה? אודה מאוד אם תשיבנו תשובה ברורה. יישר כח תזכו למצוות

תשובה:

שלום וברכה,

ציינתי מקורות בתוך התשובה, ואכתוב שוב ובאריכות יותר.

כתב הרמב"ם הלכות שופר פ"א ה"ג: "שופר הגזול שתקע בו יצא שאין המצווה אלא בשמיעת הקול אף על פי שלא נגע בו ולא הגביהו השומע יצא ואין בקול דין גזל" ראיתי שהגאון רבי זלמן נחמיה גולדברג שליט"א [קובץ הישר והטוב ח"ו עמוד כב] למד מהרמב"ם שאין איסור להקליט את דברי חברו. שלהקליט זמר אסור משום נהנה, שנהוג לשלם על הנאה מסוג כזה. ולפי דבריו אין איסור להקליט אחרים, מלבד בהקלטות שמשלמים עליהם שבזה יש לאסור משום נהנה מהטרחה של חברו, או מדין יורד לאומנותו של חברו, או פגיעה בזכויות יוצרים.

אמנם חידוש נוסף יש בדברי הגר"מ פיינשטיין  [הובא בפתחי חושן חלק גנבה פ”ט הערה כז] שאם דורש האדם שלא יקליטו את דבריו, אסור להקליט. [שם מתייחס הרב פיינשטיין לאומר חידושי תורה שאוסר להקליט, שיש חשש שעדיין לא התחדש לו החידוש כל צורכו, ולא רוצה שיתפרסמו הדברים, לכן אסור. ומסתמא ה”ה כל שיחה שלא מעוניין שתתפרסם, זכותו לדרוש שלא יקליטו את דבריו]. מבואר שלמרות שקול אין בו משום גזל, אך זכותו של אדם למנוע מהקלטת דבריו, אם ההקלט תגרום לו לנזק, או שלא יפורסמו הדברים כתיקונן.

ולפ"ז המקליט את חברו במטרה לבלוש אחריו – האם הוא אמין – כיון שההקלטה לצורכו האישי, אין בזה איסור.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל