לתרומות לחץ כאן

דיין שמשנה את הפסק דין

שאלה:

האם דיין בורר יחיד יכול לפסוק פס"ד אשר כל מהות הפס"ד הוא שונה ומבוסס אחרת מפס"ד אחר שהוא נתן לפני חצי שנה? יצויין שלא היה שום חידושים בין הפסקי דין.

תשובה:

שלום וברכה,

אני לא יודע במה מדובר, האם השתי פסקי דין הם על שתי מקרים שונים. או שעל דיון אחד נותן הדיין שתי פסיקות סותרות. אם הם שתי מקרים, מסתבר שיש לדיין סיבה מדוע הפס"ד שונה. אם על אותו דיון הדיין נותן שתי פס"ד סותרים, הרי דיין שכתב פס"ד לפי חוק הבוררות לא יכול להוסיף ולשנות אחר כתיבת הפס"ד הראשון, אלא אם כן כתוב בפסק דין הראשון שהיה פסק דין ביניים. ואז יש זכות לדיין לשנות את הפסיקה, לפי הנתונים שהתווספו לו. וברור שיש לדיין סיבה אם משנה מהפסיקה הראשונה.

לפי הלכה: דיין שאומר טעיתי בפס"ד ורוצה לשנותו, אם הטעות בשיקול הדעת כתב בספר תמים דעים להראב"ד [הובא בקצות סימן כה ס"ק ב] שאין הבע"ד חייב להאמינו שטעה. ואם הטעות בדבר משנה הרי הדין הראשון בטל מאיליו.

אם הדיין לא חוזר מדבריו אלא רוצה לפרש את דבריו שכך הייתה כוונתו מתחילה, ראה שו"ע סימן כג שאם הוא שודא דדייני או פשרה לא נאמן לומר מה הייתה כוונתו. ואם הוא דין שתלוי בסברה נראה שם שנאמן.

בכל מקרה על כל שאלות שיש על הפס"ד רק הדיין שדנתם אצלו יכול להביע את דעתו, לא ניתן לפרוש באמצע לדיינים אחרים ולשמוע מהם חוות דעת אחרת – זה לא יעזור ואולי גם יזיק.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל