לתרומות לחץ כאן

שכן ששינה את החדר שינה למטבח ומרעיש לשכנים

שאלה:

בבניין משותף שהיה חדר שינה צמוד ומקביל לחדר שינה של השכן.
לאחר הרבה שנים, שינה השכן למטבח הגורם לרעשים והפרעות למנוחה ולשינה בכל שעות היממה ואף בשעות המאוחרות שבלילה.
ע"י פתיחה וסגירת ברזי מים שנשמעים היטב וכן זרימת המים ושטיפת כלים ומכונות חשמל, מיקסר וכד'.
האם ניתן למונעם על פי ההלכה הן בשעות מנוחה המקובלות בצהרים ובלילה.
והן בכל שעות היום. מכיוון שהרעש מפריע גם למנוחה ארעית ועל דעת זה אדם קונה דירתו שיגור בצורה נורמלית בחדר שינה בכל זמן שירצה.
פעולות השכן גם מורידות את ערך הדירה למכירה.

תשובה:

שלום וברכה,

נחלקו הפוסקים האם ניתן למחות בשכן שעושה מלאכה שמרעישה לשכנים. לדעת השו"ע יכולים למחות בידו. ולדעת הרמ"א זכותו לעשות מלאכה בביתו גם אם מרעיש לשכנים, ואין זכות למנוע אותו. אך אם השכן חולה יכול למונעו מכך. וכתבו פוסקי זמנינו שרעש בשעות המנוחה נחשב להטרדה שמביא חולי ולכן יכול למנוע. וחידש החזו"א שרעש רגיל שמגיע ממלאכות רגילות שכל אדם עושה בתוך ביתו – כגון מכונת כביסה, מזגן, מיקסר וכדו' אין למונעו גם אם השכן חולה.

ולכן שכן שהפך את הדירה ועשה מהחדר שינה מטבח, קשה לאסור עליו להשתמש במטבח. א' שלדעת רמ"א רעש אינו טענה. ב' וגם שלדידן רעש הוא טענה, מ"מ רעש שמגיע משימוש רגיל, מותר. ולמרות ששינה את יעד החדר, קשה לאסור עליו בזה. וכדאי שתסתדרו בין השכנים לראות שלא יגיע רעש.

בהצלחה.

מקורות:

ראה שו"ע חו"מ סימן קנו סעיף ב. חזו"א סימן יג ס"ק יא.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לכבוד רבני האתר.

    תודה על תשובתכם המהירה.

    לאחר שאלתי אותכם, הראוני ספר עמק המשפט חלק שכנים, דיני רעש סימן לה.
    שדן בהרחבה.
    הן בסעיף ב' וג' שהביא שבימינו הכל חולים אצל שינה.
    וזה בפשטות. שאסור!

    ואמנם בסעיף ז מצטט את החזו"א, שמותר בשימוש רגיל, מקובל, וסביר,
    וא" א לחייבו לעזוב דירתו.

    אך זו "השאלה" האם יתכן להלביש על סברת החזו"א היתר גורף.

    הרי השימוש הרגיל, המקובל והסביר, הוא במתחם המטבח. דבר שרוב בני אדם עושים.
    ואז כמובן א"א לחייבו לעזוב ביתו.

    אבל ! כאן הרי שינה שלא כדרך העולם.

    לא מקובל כך לתכנן ולבנות. ולא מקובל כך להתנהג ולהפריע דרך קבע לשכנים.

    כמו כן, הרי לא יעלה על הדעת שמכונת כביסה שדרכה להיות במרפסת שרות. ולכן מותר.
    לא יתכן באותו היתר לומר שיהי' מותר להפעילה סמוך לחדר שינה.

    וכל זה מלבד מה שמביא שם שלצער חברו עובר על לא תונו.

    ולא יתכן להתיר בכל שעות הלילה דבר שאיננו בכלל שימוש רגיל ונורמלי.

    גם לא סביר לומר לסובל מהרעש. צא וגור במקום אחר.

    ובספר משפטי הממון ס' קנו יד'

    … אם ע"י כך יורד ערך דירתו,

    בשם הגריש" א. : דודאי מצי לעכב…. וצ"ע.

    ובסעיף יג שם,:
    … אולם למכור סחורתו, יכול בשוק ולכן גזרו….
    וכן בעיניננו.
    יכול המזיק לשטוף כליו וכו' בשאר שעות היום.

    אודה על עיונכם החוזר

  2. רעש של פטיש נחלקו האם מותר, ןלדעת הרמ"א זכותו לעשות כרצונו בביתו למרות שעושה מלאכות שלא רגילים לעשות בבית והרעש חזק ביותר. אלא שבזמנינו חידשו הפוסקים לאסור גם לדעת הרמ"א. אמנם שימוש רגיל ולא מרעיש במיוחד קשה לאסור. ולמרות ששינה מתבנית הבית, זכותו לעשות בבית כרצונו, ולכן לא ניתן לעכב עליו בזה. וכן דנתי לפני דיין גדול בבית הדין הישר והטוב, והסכים שלא ניתן לעכב עליו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל