לתרומות לחץ כאן

הכנת סביצ'ה בשבת

שאלה:

היי
האם מותר בשבת להכין סביצ'יה

סביצי'ה זהו דג חי בדרך כלל נילוס משרים אותו בלימון כשעתיים והלימון מבשל אותו כך שהוא ראוי לאכילה לאחר מכן מוסיפים בצל וירקות

האם עוברים על איסור בישול בהשריה של הדג ?

תשובה:

שלום וברכה

בשו"ע בסי' שיח סעי' ד הובא שקוליס האיספנין, כעין דג מלוח שתיקונו הוא בהדחה במים פושרים, אסור לעשות זאת בשבת משום מבשל. וכתב המשנה ברורה, שמשמע שאם המים צוננים ממש, למרות שזה מתקן אותו לאכילה הדבר מותר, כיון שאין בזה ענין של בישול. אולם בביאור הלכה שם הביא מהפרי מגדים שצידד להחמיר בזה, משום שסבר שטעם האיסור אינו משום בישול אלא משום שמתקן, כמו מכה בפטיש, ולזה אין חילוק בין חם לצונן. ועיי"ש שדן בהרחבה אם יש איסור מכה בפטיש באוכל.

במקרה שלפנינו יש להחמיר יותר, כיון שכובשים בלימון ולא בסתם מים, דינו לכאורה ככבישת ירקות שאסורה בשבת משום שהכבוש כמבושל, ראה משנה ברורה סי' שכא ס"ק טו.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. הדוגמא שלך לא מתאימה למציאות. המשנה ברורה אפילו אומר שכל דבר שניתן לאוכלו גם ללא הדחה, מותר להדיחו בשבת והוא מביא כדוגמא את דג ההרינג. בשאלה לעיל הדג נשאר נע ( ואסור לנשים בהריון לאוכלו) כך שהלימון בו הוא שרוי לזמן קצר, לא בישל ולא תיקן את הדג. אלא נתן לו טעם אז למה שיהיה אסור? אולי צריך לאכול לאלתר?

  2. אני לא בקי במאכל הזה אבל ממש לא נראה לי שהנושא הוא רק לתת לו טעם לימון, אלא לכבוש אותו מעט, הוא עדיין נא אבל כבוש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל