לתרומות לחץ כאן

האם הבעל רשאי לתמוך באשתו היולדת כדי ליישב דעתה בלידה?

שאלה:

לכבוד הרב שליט"א,
שמעתי לאיש להחזיק את יד אשתו וכדומה בשעת לידה, מצד איסור נדה. ולא הבנתי כלל, הרי מפרוש בגמ' (שבת קכח) שגם לאשה סומא מדליקין לה את הנר בשבת. וא"כ למה יגרע נידו"ד, והרי ודאי יש בזה יישוב הדעת לאשה היולדת?
בכבוד,
א.ל.

תשובה:

שלום וברכה

שמתי לב בשנים האחרונות שנעשה זילות במושג פיקוח נפש ויש שימוש נרחב מאוד בענין של יתובי דעתיה – לישב דעתה. בשביל להמחיש אספר לך דוגמא שאני תמיד מביא: בירושלים יש בית חולים ליולדות במרכז העיר ממש סמוך מאוד לשכונות חרדיות, מטבע הדברים ראוי היה בשבת ללדת שם ולמעט חילולי שבת שכרוכים בנסיעה לבתי חולים מרוחקים, אלא שכיון שבית יולדות זה כבית חולים אינו כל כך בשורה הראשונה, תמיד הקלו שמותר לנסוע לבית חולים מרוחק יותר כדי ליישב דעת היולדת שחוששת אולי תזדקק לשירותי בית החולים. עד כאן הכל טוב. יום אחד, יצא בית החולים הזה במבצע! עגלת ילדים חינם לכל יולדת ויום נוסף חינם בבית החלמה ליולדות! באופן מידי מספר הלידות בבית החולים הוכפל ואף יותר! בשביל עגלת ילדים אשה כבר מוכנה ללדת שם והיא לא כל כך בלחץ… יום אחד, בית המשפט החליט שזה נחשב כעין שוחד ואסור לחלק מתנות אלו. שוב נכנסו היולדות ללחץ וחייבות לנסוע לבית החולים המרוחק…

אני מניח שהבנת: אשה שמוכנה בשביל עגלת ילדים ללדת שם, אין לה היתר לנסוע בשבת לבית החולים המרוחק! זה חד משמעי!

וכך גם בנושא שלך, אפשר לעודד ולתמוך גם בלי להחזיק ביד, האשה לא עד כדי כך בלחץ, ואם חשוב לנו דיני נדה, אדרבה זכות המצוה תעמוד לה ללידה קלה. השהות של הבעל במקום היא העיקר מבחינתה ולא צריך לבטל הרחקות נדה.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל