לתרומות לחץ כאן

האם אפשר להעלות כל הנערים כהן כאשר חתן תורה גם הוא כהן?

שאלה:

מעשה אירע השנה שכהן קנה עליית כל הנערים ולאחר שקראו לו עד מעונה עמדו ע"ז שהחתן תורה ג"כ מיועד לכהן. האם יש איזה עצה שיוכל לעלות ולא יפסיד החתן תורה עלייתו ולא מיבעיא אם מכרו החתן תורה כי אז יתכן ויהיה הפסד לביהכ"נ מצד טענת מק"ט [הגם שהלוקח יכול לכבד אחרים מ"מ לא היה משלם כ"כ הרבה עבור זה], אלא אפילו לא מכרו החתן תורה אלא המרא דאתרא הוא כהן ויש קצת כבוה"ב שלא יעלוהו, האם יש איזו עצה.

תשובה:

שלום רב,

לכאורה במקרה כזה אפשר לעלות את הרב או את מי שקנה חתן תורה למרות שהוא כהן. ואע"פ שזה כהן אחר כהן. מ"מ מאחר שהיום מחשיבים גם את חתן תורה וגם את חתן כל הנערים כעליה חשובה, א"כ זה כמו באחרון ומפטיר שקוראים לכהן אחר כהן עי' משנה ברורה סי' קלה ס"ק לו: "והטעם איתא בלבוש דלא חיישינן באחרון לפגם כי אדרבה בדורות הללו מחשבין אחרון חשיב מכולם לפי שהוא מסיים הפרשה ולגדול שבצבור קורין לאחרון". אמנם בלבוש המשיך שם שהקדיש מפסיק ביניהם. אבל יתכן שגם היום יש איזה הפסק די משמעותי בין כל הנערים לחתן תורה, וגם כל הנוסח שאומרים כשמעלים את חתן תורה: ברשות וכו', לכאורה זה ייחשב גם כהפסק, ולא יהיה בעיה של כהן אחר כהן.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. המ"ב מביא דחתן תורה וחתן בראשית עולין כהן אחר כהן מפני שקורין בב' ספרים ומשמע הא לא"ה לא העתיקוהו כל הפוסקים אחריו ולהבנתו דמר יצא דבזמנינו זה לא נכון כיון שמפסיקין ביניהן בלא"ה ברשות?

  2. המשנה ברורה הביא בשם הלבוש שתי נקודות לגבי מפטיר ואחרון, האחת משום שזו עליה חשובה וזה שייך גם בכל הנערים, והשניה בגלל הקדיש שזה מפסיק. השאלה אם בפועל מאחר שלמעשה ההפסק היום בין כל הנערים לחתן תורה עם השירה והברשות וכו', הוא גדול יותר מהקדיש האם זה נחשב להפסק או לא. נכון שאותו דבר קיים גם בין חתן תורה לחתן בראשית, אבל שם גם יש שני ספרים שזה גם הפסק. כי למעשה אין כאן איזה הלכה של הפסק אלא בפועל האם זה נראה כהן אחר כהן או לא. אז אם למעשה מפסיקים לפחות כמו בקדיש, מסברא נראה שזה גם ייחשב להפסק

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל