חיוב מעשרות מכסף גזול

שאלה:

אחדשה"ט
נשאלתי מתלמידי אודות יהודי הנוהג לעשר מעותיו ולצערו פרנסתו בעת האחרונה הינה מעבודתו בחברת 'פורקס' דהיינו שיהודי משדל גוי להשקיע מעותיו בחברה ואופי ההשקעה הינה משולבת כביכול בהימור על מניות קיימות שבהנחה ועולה המניה אז המשקיע מקבל למשל פי עשרה מהשקעתו וכנ"ל אם יורדת המניה ההפסד הוא פי עשר.. הענין הוא שהחברה לא מתכננת בשום וראציה להחזיר למשקיע את כספו.. בדרך כלל הטלפן משכנע את הלקוח לאחר שכבר הרגיש שהשקיע במקסימום היכולת שלו ללכת על השקעה וירטואלית ולהמר על מניה אחרת שלהם יש תחזית אנליסטית.. שעומדת לרדת ובכך כביכול לגרום לו לאבד את כספו מבלי שיחוש שפעלו נגדו במזיד..
במקרים שהלקוח מתעקש מאד מאד למשוך את כספו הם יעלמו לו מהקו ולא יהא ניתן למוצאם…

הבחור השואל שנאלץ לעבוד בחברה זאת לא שלם עם עבודתו ואכמ"ל רק ששואל בהיות והוא נוהג לתת מעשרות ממעותיו ולפעמים אפילו חומש.. השאלה היא אם יש ענין לתת מעשרות מכספי ההכנסה (שבנויים כולם על גזל עכו"ם)….

תשובה:

שלום וברכה,

ראשית חובה לציין כי עבודה שכזו נחשב לגזל הגוי שאסורה. ואין להגדירה כהטעיית גוי, אלא גזל הגוי.
אדם שעבר וגזל את הגוי אין חובת השבה, כיון שהשבת גזל נאמר בגזל ליהודי ולא בגזל גוי, כמובא בנתיבות סימן שמח ס"ק א.
וכתב הנתיבות שם שהכסף שגזל מהגוי אינו שלו ואין לו זכייה בהם, כיון שגזל הגוי אסור. אך כיון שאין לו חובה להשיב ומותר לו להשתמש, נראה שיש לראותו כהכנסה ככל ההכנסות, ויש להפריש מהכסף מעשר כספים.
בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל