לתרומות לחץ כאן

קונה ששילם דמי מקדמה וכתב שטר האם קנה את הדירה

שאלה:

בהמשך למה ששאלתי כבר, אם אני סוגר קנית דירה עם המוכר ונותן לו קצת כסף (לא 10% אלא 1,5%) וכותב על נייר סתם שנתתי לו סכום הזה, אני יכול למכור את הדירה יותר יקר? ואם כן, אני יכול להגיד שזה המחיר שהמוכר עשה לי?

תשובה:

שלום וברכה,

קונה שנתן פרוטה עבור קניית דירה, וכתבו שטר בניהם, חל המכירה כדת וכדין. והדירה שייכת לקונה וחייב להשלים את שאר המחיר. ויכול הקונה למכור את הדירה לאחרים במחיר שחפץ. ואחריות הדירה עליו – שאם לא תימכר הוא יישא בהפסדים ולא המוכר.

אני לא בטוח שמה שכתבת כאן קשור לשאלה שלך הקודמת. אם הם רק עשו עם הגוי קנוניא והגוי לא מכר להם את הדירה, לא מועיל המכירה ולא יוכלו לדרוש ממך מחיר גבוה.

בהצלחה.

מקורות:

ראה שו"ע סימן קצ סעיף ב' שקרקע נקנה בכסף – אף אם נתן פרוטה. וראה בסעיף ז שבמקום שנהוג לכתוב שטר צריך גם שטר. ולכן צריך שיהיה שטר בין הצדדים.

חשוב לציין שמקובל ברוב חוזי קניית דירות להתנות שמסירת החזקה תיעשה רק בסיום התשלום, וא"כ בחוזה כזה אין המכירה חלה אלא בסיום התשלום.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. מה ההבדל בין קנוניא לבין לתת קצת כסף לסגור ולכתוב מנייר?
    הם טוענים שהם קנו השטח ע״י הכסף שנתנו והנייר שכתבו עם הגוי. איך אני יכול להוכיח שזה לא הי׳ שום מכירה?

  2. שלום,
    אם הליך המכירה שאח"כ עשית פעלת מול הגוי ולא מהקונה, והקונה שלח אותך שתקנה מהגוי ולא הוא מכר לך הרי זה הוכחה מספקת שלא הייתה שום מכירה.

  3. לכאורה מה שכתוב בשו"ע שיכתבו שטר היינו שיכתבו שטר על רכישת השטר אבל בנידון דידן שכתבו שטר על נתינת הכסף עבור הקרקע אינו אלא כעדות על נתינת הכסף ואין כאן שטר.

  4. שטר שכתוב בו את מקום הדירה, שמות המוכר והקונה, ומחיר הדירה נחשב לשטר לפי החוק, ויש לראותו כשטר מכר. אם רק הייתה קבלה עבור הכסף שקיבל ולא פורש שמכר את הדירה אינו שטר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל