שאלה:
האם ניתן להשתמש בספק ספיקא לכתחילה? אם כן או לא אפשר מקור ?
תשובה:
שלום רב
ברור שצירוף ספקות היא שיטה מקובלת, ספק ספיקא מותר אפילו באיסור דאורייתא זה דבר מוסכם וברור, הויכוח הוא מה נקרא ונחשב ספק… בזמנינו יש שמשתמשים בענין הזה שימוש מופרז, וגם הלכות שנפסקו בשו”ע והתקבלו להלכה, כיון שבמקורן שנויות במחלוקת עושים מהם ספק ספיקא, עד שכל החשיבה ההלכתית של אותם תלמידי חכמים נעשתה מתימטית ואינה יורדת לשורשי הדברים. ממילא גם כמעט בכל שאלה מכריעים לקולא, כיון שכמעט אין שאלה ביהדות שאינה נתונה במחלוקת כזו או אחרת, אלא שהרבה דברים כבר הוכרעו, אבל אם נפתח כל נושא שוב, יש לנו ריבוי ספקות בכל דבר וזה חסר טעם. לכן בענין זה צריך הרבה שימוש חכמים. הנושא הזה הוא בהחלט נקודה כואבת.
לכן, ספק ספיקא קיים: א. כשבאמת הספקות לא הוכרעו. ב. כאשר יש סברא חזקה להתיר בלאו הכי והספק ספיקא נעשה כצירוף. אבל לא בכל מחלוקת שקיימת…
כמובן לא נכנסנו כאן גם להגדרות הרחבות מה נחשב ספק ואיזה ספק מצטרף לספק אחר, יש בזה בפוסקים המון כללים, יש כללי ספק ספיקא לש"ך… ועוד. דיברנו על העקרונות.
ערב נעים.
סתם לדוגמא ראיתי ביביע אומר שהוא משתמש בספק ספיקא בפוסקים לדוגמא
ספק ספיקא בבשר חלק, ספק האם הלכה כמו הרמא או השו"ע,וגם אם תגיד שכמו השו"ע, ספק האם בכלל הבשר שלפניך הוא לא חלק(יש מצב שהוא חלק, לדוגמא אם התארחת אצל חבר אשכנזי ואולי הוא מחמיר, או שבשחיטה לא בדקו אחד אחד)(יביע אומר חלק ה סימן ג)
והנה עינינו הרואות שהוא כן צירף ספק בין הפוסקים! וכי איך זה מסתדר אם מה שכתבת למעלה? תודה מראש
יש דרכים שונות בפסיקת ההלכה.
השאלה הוא על ספק ספיקא מקורי המוזכר בגמ' אם אפשר ליכנס איליו לכתחילה?!
ראה ביאור הגר"א סי' תפט באריכות שאין עושים ספק ספקא לכתחילה.
השאר תגובה