עליתי לאוטובוס מבלי לשלם – מה הדין

שאלה:

בס"ד
שאלה בעיניני רב קו ותשלומים:
כמה פעמים עליתי לרכבת/ אוטובוס ולא שילמתי(שכחתי רבקו/ עליתי חזור במוצ"ש מהכותל)
1. האם עלי לשלם את הפעמים הנ"ל? ואם כן האם אני צריכה לשלם לכל חברה את חובי אליה( קוים , אגד, סיטיפס)
2. ומה אעשה שאיני זוכרת במדוייק כמה ניקובים כאלה אני חייבת, ולמי?
3.האם זה משנה שמחיר הניקוב כרגע זול יותר מהזמן בו לא שילמתי?
4. האם אפשר לקזז חוב זה מחובות של התחבורה הציבורית אלי, כגון שכיום אני סטודנטית ובסיטיפס משום מה זה לא מעודכן למרות שעידכנתי ברב קו ויצא שפעמים רבות שילמתי מחיר מלא במקום סטודנט כי נאלצתי לקנות אצלם.
5. כשהתחיל הענין עם הערך צבור עליתי לאוטובוס וממנו לרכבת וברכבת עדיין לא היה הסדר של ערך צבור (ולא ידעתי ולכן לא שילמתי ברכבת, האם עלי לשלם?
תודה רבה רבה!!!

תשובה:

שלום וברכה,

  1. כמובן שעלייך לשלם על כל הפעמים שעלית ללא תשלום. נסיעה ללא תשלום נחשב לגזל, ויש חובת השבה. כמדומני שכיום כל התשלומים בכל החברות עוברות למשרד התחבורה, ולכן אין הבדל לאיזה חברה מחזירים. [יש לברר את הנושא].
  2. אם את לא זוכרת כמה פעמים עלית ללא תשלום, עלייך לשלם על כך עד שברור שאת לא חייבת. [כן מבואר בש"ך סימן עה על סעיף יח שבגזל חייב לשלם עד שיעור שודאי אינו חייב].
  3. חיוב התשלום צריך להיות לפי ערך המחיר שהיה בזמן שעלית, ולא לפי הערך כיום, ולכן אם עלו המחירים יש לשלם לפי המחיר הזול.
  4.  אם מגיע לך מחיר של סטודנט, והם לא היו מעודכנים בכך, ניתן לקזז מהתשלומים ששילמת במחיר מלא.
  5. בזמן שברכבת הקלה לא הסכימו לקבל את ההסכם של ערך צבור, יש לשלם להם במחיר מלא, ואם לא שילמת להם, יש חובה להשיב להם על נסיעה שלא שולמה.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בתשובה 2 הדין אמת אבל הטעם הוא טעות גמורה. גזל שייך בחפצים שיש בהם חיוב השבה. מי שנסע באוטובוס ולא שילם לכל היותר יש חיוב מדין ביומו תתן שכרו ככל שכירות פעולה. ובספק – אם ודאי נסע וספק אם שילם הרי זה איני יודע אם פרעתי שבנידו"ד כשאין תביעה חייב לצי"ש.

  2. אדם שעלה לאוטובוס ולא משלם עובר באיסור גזל, ולא באיסור של בימו תתן שכרו. איסור של ביומו נאמר אם שכר פועל ע"ד לשלם ומעכב את השכירות, אבל אם עולה ללא תשלום עולה באיסור ונחשב לגזל.
    כמו כן שאיסור של לא תעשוק נחשב לגזל כמבואר בריש פרק איזהו נשך, וחייב לשלם עד שיצא מידי ספק. ברור שבידי אדם לא חייב כיון שאין הלה תובעו בברי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל