לתרומות לחץ כאן

כלאים – שני מיני עשבי תבלין בעציץ אחד

שאלה:

אמא שלי שתלה בבית בזיליקום ולואיזה באותו עציץ אחד ליד השני, האם יש בזה בעיה של כילאיים? ואם כן, מה לעשות עם מה שכבר גדל – האם אפשר "להציל" אותו בכך שנעביר את אחד מהעצים לעציץ נפרד או שכבר חל עליו שם של כילאיים ללא אפשרות הצלה?

תשובה:

שלום וברכה

בין הירקות השונים – טפח ומחצה – 15 ס”מ ויש אומרים 29 ס”מ, אם העציץ אינו גדול המיוחד ואין מרחק כזה – יש לעקור ואין אפשרות הצלה.

שבת שלום.

מקורות:

ראה חזון איש כלאים סי' ז ס"ק כה שנראה שמספיק 15 ס"מ, והדעה החולקת הובאה בשיעורי המצוות של בעל הקהילות יעקב, על כך שגם כאשר הם בעציץ אחד מספיקים המרחקים הנ"ל, ראה דרך אמונה כלאים פרק ד ציון ההלכה אות מח, והוא לענין ירקות בדוקא כמו במקרה שלך. על כך שמה שצמח בכלאים אסור באכילה, ראה רמב"ם כלאים פ"א הלכה ז.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. זה ממש מבלבל, שלחתי את אותה שאלה בדיוק לאתר "מכון התורה והארץ" והם ענו לי בדיוק להיפך?! וז"ל:
    1. כלאי זרעים אסורים וזריעה וקיום (בהמשך גידולו) , אך מותרים באכילה וההנאה. לכן אם זרע שני מינים האסורים צריך לעקור אחד מהם ויכול לשתול אותם המקום אחר.
    2. איסור כלאי זרעים חל רק על מינים חד שנתיים ותבואה וירקות וקטניניות . אך אין איסור כלאים זרעים במינים רב שנתיים שיש להם "גזע עצי" שנחשבים כאילן.
    הלואיזה היא מין רב שנתי וגבול שלו עצי ונחשב לעניין זה כאילן . הבזיליקום ישנם מינים רב שנתיים וגבועל עצי שנחשב כאילן וישנם זנים שנחשבים כירק . מ"מ הואיל ובלואיזה היא נחשבת לאילן מותר לזרוע סמוך לה את הבזיליקום מכל הזנים. ומותר להמשיך לגדל בלא צורך לעקור.

    מה אני אמור לעשות ת'כלס?!

  2. הרב שאול רייכנברג מראשי בית המדרש אמונת איש למצוות התלויות בארץ כתב כך: מה שכתבו התורה והארץ זה הנכון יותר. אמנם לי יש איזה ספק האם כל השיחים הרב שנתיים המעוצים נחשבים כאילן לכלאים. את הלואיזה אני לא מכיר אישית, כך שאם השואל רוצה לצאת מספק שיעקור אחד מהמינים וישתול או במרחק 15 ס"מ.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל