לתרומות לחץ כאן

הרכבת החדשה מירושלים לתל אביב – חילולי שבת

שאלה:

שלום וברכה,
עם השקת הקו החדש של רכבת ישראל מירושלים (תחנת יצחק נבון) לתל אביב התעוררה שאלה שאני מניחה שמעסיקה רבים מציבור יראי ה' – האם מותר לנסוע ברכבת אחרי חילולי השבת שבוצעו בבנייתה…
אשמח לתשובה מפורטת ומנומקת ואם אפשר – עם מקורות ומה סיבת האיסור או ההתר
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

בכל הנוגע לחנויות הפתוחות בשבת, חילולי בשת ברכבת ועוד, יש להבדיל בין הלכה, לבין חובת המחאה. מבחינה הלכתית האיסור של הנאה ממעשה שבת, קיים רק באופן שאתה אכן מקבל הנאה שלא היית יכול לקבל לולי החילולי שבת. כלומר, אם אדם בישל בשבת והבישול אורך שעתיים, והמדובר הוא בגוי שעשה עבור ישראל או להרבה שיטות גם ביהודי שאינו שומר מצוות, יש להמתין שעתיים אחרי צאת השבת ואז מותר ליהנות מהמאכל. כך שגם לאחר שנעשו חילולי שבת ברכבת, כיון שיכולים היו לעשות את אותן פעולות גם בימי החול על ידי עוד עבודות לילה וכדומה, לא ניתן לקבוע שיש כאן הנאה ממעשה שבת ומותר לנסוע ברכבת.

לענין חובת המחאה זה כבר לא ענין הלכתי אלא ציבורי, יתכן שאם היה כל הציבור הדתי מתאגד ואומר ברורות שאם יעשו פעולות בשבת יחרימו את הרכבת זה היה מועיל. יתכן שניתן גם היו לעשות חרם צרכנים כל שהוא כדי למנוע חילולי שבת עתידיים וכדומה, אבל זה כבר ענין ציבורי ולא הלכה של ממש. איסור מסייע לדבר עבירה קיים רק כאשר אתה מסייע בנסיעתך לעצם קיום העבודה האסורה, וכאן העבודה כבר נעשתה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל