שאלה:
אשתי נוהגת להניח את הפלטה על השיש צמוד לכיור, חשבתי אולי זה אסור כי יתכן ויותז מים קרים מנטילת הידים על משטח הפלטה, ואולי זה מבשל. מה הדין. יצויין שזה מקום שמאד נוח לנו להניח את הפלטה.
תשובה:
שלום וברכה
כיון שמדובר כאן בפעולה שאינה פסיק רישא שיתיז, והוא רק חשש באיסור דרבנן [ראה שו"ת חת"ס יו"ד סי' צב שבישול לאיבוד אסור רק מדרבנן] ולא ניחא בכך [וי שהרי סוברים שאפילו פסיק רישא דלא ניחא ליה מותר, ובפרט באיסור דרבנן] אין צורך להחמיר בזה, ומותר להשאיר שם את הפלטה. רק תזהרו שלא יהיה חשש הגעת מים למגעים של הפלטה, זה עשוי להיות מסוכן מאוד!
אנחנו נוקטים שבישול לאיבוד אסור רק מדרבנן?
כי בשולחן ערוך סימן שא סעיף מו אוסר לייבש בגדים רטובים במקום שהיד סולדת בו, ובבבאר הגולה שם ציין למרדכי שיש איסור דאוריתא על בישול לאיבוד?
אני באמת התקשתי למה אין זה מלאכה שאינה צריכה לגופה?
אולי נקט כך לגבי מלבן ולא לגבי מבשל, אינני יודע.
זה לשון המשנה ברורה שם סימן שא ס"ק קסט: "וקמ"ל הכא, דנגד האש יש איסור תורה משום מבשל ומשום מלבן, [דדרך להתלבן ע"י התנור כדאמרינן שבת כ"ז האונין של פשתן משיתלבנו]".
כלפי משנה ברורה זה אמורים דברי.
השאר תגובה