לתרומות לחץ כאן

כיבוד אב הלוקה בנפשו

שאלה:

שלום רב ומועדים לשמחה.
שאלה בנושא כיבוד אב.
מה עושים במצב שבו האב לא גידל את ילדיו אלא האם
ולפתע לאחר מספר שנים האב החליט ליצור שוב קשר אך הילדים גילו שהאב פשוט לא נורמאלי ואסביר
האב מסתובב בתחתוניו רוב היום בחצר ביתו או בתוך ביתו ותוך כך דורש שנבוא לבקרו עם ילדינו וזה מאוד מביך ולא לעניין בכלל ניסינו לרמוז או להעיר אך ללא הועיל..
יתרה מכך לאבא יש בקשות מוזרות שגובלות באיומים כגון תשלחו את אחד הילדים שימלאו לי מהברז בביתי בקבוק מים כיוון שאיני חש בטוב ואם לא תעשו כן אני "יקפיד" עליכם
לא ציינתי בתחילה שהאב מאובחן פסיכאטרית כ"לא בריא בנפשו" אך מסרב בתוקף לקבל טיפול כיוון שחולק על דעת הרופאים..
בנוסף האב מתקשר לילדיו מספר פעמים ביום וגורם להם הפרעה בחיי היומיום והשגרה בהתחלה חשבנו שזה מתוך בדידות כיוון שאינו נשוי אך זה כבר מגיע לבקשות זרות ומוזרות כמו תיגש לפלוני אלמוני ותבקש ממנו כך וכך בו בזמן שידוע לכל שלפלוני אלמוני אין את הדבר המבוקש וכמנסים להסביר לאבא הוא שוב מתעצבן ומאיים בהקפדות כאלה ואחרות..
אנחנו כולנו נשואים עם ילדים ברוך ה' חלקם גרים בעירו וחלקם לא. אלה שגרים בעירו סובלים מהטרדות יותר מן הסתם ובקשות משונות וקרו מקרים בהם האב החליט שהוא מסתכסך עם גופים כאלה ואחרים בעיר וישר רץ לילדיו שיטפלו בשבילו בבעיות שהוא יצר בטענה שכולם לא בסדר לדוגמא האב החליט לרכוש תרופה בבית המרקחת שלא מקבלים אותה ללא מרשם ורוקחת סירבה למכור והאב איום עליה ברצח והוזמנה משטרה וכמובן שהילדים היו צריכים לעזוב הכל ולטפל בעניין
ישנם אין ספור דוגמאות וסיפורים כאלה ודרישות מוזרות ומוגזמות שאם היו מתבצעות בפועל עקב מצוות כיבוד אב הילדים היו מגיעים לגירושים
שוב זה אבא שלא גידל את ילדיו לא נתן להם דבר למעט הטיפה הסרוחה לא עבד מימיו ולא דאג לפרנסת הבית
אנחנו ממש כבר אובדי עצות ולא יודעים מה לעשות
כי גם כאשר אנחנו עשים מאמץ עילאי לכבד את האב אנחנו נתקלים בבקשות יותר מוזרות ממנו לאחר מכן..
אחי שגר רחוק מאיתנו טוען שזה נסיון ואין מה לעשות.. קל לדבר מרחוק..
אני ואחי אחר הקרובים אליו מתוסכלים ממש ומבקשים תשובה ופתרון הולם למצב

בגרכת חג שמח

תשובה:

שלום וברכה

קראתי בכאב את הצער שעובר עליכם, זה אכן מצב לא פשוט. מחד גיסא ברור שיש לכם מצות כיבוד אב לדאוג לצרכיו של האבא ולשמח אותו, ומאידך ברור שהמצב שלו הוא כזה שאסור לו לתת לנווט אתכם, הוא הרי לא בסדר מבחינה נפשית.. כמו כן אסור שתהיה פגיעה בילדים, אתם לא יכולים להגיע אליו איתם באופן שהוא אינו לבוש כראוי או אינו מדבר כראוי, והם יכולים להנזק מזה. כמו כן אתם לא חייבים לטפל בבקשות חסרות טעם שאין בהן ממש ולא ניתן לעזור לו, אלא להיפך, לנווט אותו, להביא אותו למצב אותו למצב שבו תהיה לכם סמכות עליו, לדבר איתו נחושות וגלויות על מצבו ועל מה שצריך לעשות כדי לחיות טוב יותר. ניתן לקוות שאם תדברו אליו בסמכותיות והחלטיות בענין זה הוא יאלץ להשמע לדרישותיכם בענין, וזו טובתו וחובתכם מצד כיבוד אב לנסות להביא אותו לטיפול תרופתי.

והעיקר לא לפחד מהקפדות! האיומים שלו הם כלום! צריך לרצות לקיים מצות כיבוד אב בנתונים הקשים שלכם, שזה נסיון עצום, אבל בלי לחץ ופחד, הוא חייב גם להבין מכם שההקפדות האלו לא מענינות אתכם, אסור שהוא ינווט אתכם באמצעי הפחדה, אתם חייבים לנווט אותו באופן המועיל לו ומאפשר לכם לחיות.

צריך לדעת שאם הוא החליט ליצור קשר, הוא נזקק לכם, ולכן אמנם זה מחייב לסייע לו, אבל גם מאפשר לכם לדרוש התנהלות סבירה מבחינתכם. אדם שאינו נורמלי, אין זו טובתו לתת לו לעשות ככל העולה על רוחו.

כמובן הכל מתוך כבוד, בעדינות אך בנחישות ללא פחד.

בשורות טובות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל