לתרומות לחץ כאן

אכילה בתשיעי/ וידוי יוה"כ

שאלה:

שלום לכבוד הרב!
1.בעניין כהן גדול, מובא במשנה שבערב יוה"כ היו ממעיטים לו את המאכלים שלא יבוא לידי חימום, א"כ כיצד קיים את המצווה להרבות באוכל בתשיעי?
2.מה יעשה אדם ששבע גם בארוחה מועטת המספקת אותו לכל היום, איך יצא י"ח אכילה בתשיעי? ומה הדין אם אדם נטל כדור ויטמין שמשביע?
3.האם חייבים לעמוד כאשר הש"ץ אומר וידוי של "על חטא שחטאנו לפניך וכו"?
תודה רבה וחתימה טובה!

תשובה:

שלום וברכה

מצות אכילה ביום התשיעי לכתחילה מתקיימת בתוספת מועטת יתר על מאכלו כל יום, לא חייבים כל היום, אף שיש מגדולי ישראל שהשתדלו בענין זה מאוד.

בדרך כלל אומרים את הוידוי עם הש"ץ יחד כדי להשלים לעשרה וידויים, ומכל מקום ברור שרק כאשר אתה מתוודה אתה צריך לעמוד.

אני מקצר מחמת היום הקדוש הקרב ובא

גמר חתימה טובה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. גמר חתימה טוב לכבוד הרב,
    א. אשמח אם יתאפשר לרב לענות על שאל ה- 2 :.מה יעשה אדם ששבע גם בארוחה מועטת המספקת אותו לכל היום, איך יצא י”ח אכילה בתשיעי? ומה הדין אם אדם נטל כדור ויטמין שמשביע?

    ב.לגבי העמידה בווידויים, כוונתי לא לוידוי הרגיל (אנא) אלא למה שהחזן אומר אח"כ "על חטא שחטאנו לפניך ב…" האם צריך לעמוד כאשר החזן אומר את זה?

    ג.מה הדין אם אדם ועה וסיים אתה קדוש כהרגלו, האם צריך לפחות להרהר את כל הקטעים של "ובכן …"?

  2. אם הוא שבע קיים בכך מצותו.
    מנהג בני אשכנז לפחות שכולם אומרים את העל חטא יחד גם בחזרת הש"ץ, עכ"פ אם אצלכם נוהגים אחרת, מה שהחזן מתוודה לא מחייב אותך לעמוד..
    אם סיים המלך הקדוש ונזכר שלא אמר ותן פחדך, אינו צריך להרהר אלא יוכל להשלים לפני יהיו לרצון.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל