לתרומות לחץ כאן

מעשרות מירקות הפקר

שאלה:

ערב טוב.

שתלתי בגינת הבניין שלי עשבי תבלין (נענע לואיזה וכד'),לפי מה שראיתי באתר עלי לעשר אותם גם אם אני לוקח מס' מועט של עלים להכנת תה,האם מכיוון שהם נשתלו ברשות הרבים הם נחשבים כהפקר ואין צורך לעשרם? והאם כל פרי או ירק של הפקר שאני מכניס לביתי פטור ממעשר או מכיוון שהכנסתי לרשותי זכיתי בו והוא מתחייב במעשר?
וכמו"כ, מה הדין אם אני מכין את כוס התה בחוץ?כלומר לא מכניס לבית?

תשובה:

שלום וברכה

אינני חושב שגינת הבנין היא הפקר, מקסימום זה שייך לכלל הדיירים אבל לא הפקר, בהנחה שזה היה הפקר אכן זה פטור ממעשר גם אם תכניס הביתה כיון שהיה מופקר בשעה שגדל.

[צריך לדעת שירק כזה נגוע מאוד בחרקים ואין לאכול שלא מגידול מיוחד ומפוקח!!]

מקורות:

פירות שהיו הפקר אפילו שעה אחת במהלך גידולם קודם שבאו לידי גמר מלאכה ולאחר שבאו לעונת המעשרות פטורים מהמעשר [ראה ר”ש פאה א ו, תוס’ ב”מ כא ב], לכן ניתן בהחלט להפקיר, בפני שלושה אנשים, והם יכולים להיות אוהביו שהוא סומך שלא יקחו מהפירות, אבל ההפקר יהיה גמור, ובאופן עקרוני גם אם אחר כך יזכה בהם הם פטורים כיון שהיה זמן שהיו הפקר. אלא שהואיל ותיקנו חכמים שהמפקיר יוכל לחזור בו מההפקר תוך שלושה ימים אם עדיין לא זכה בכך אף אדם, ואם הוא חוזר בו הם חייבים בתרומות ומעשרות מדרבנן, ראה שו”ע חו”מ סי’ רעג סעי’ ט ובסמ”ע ס”ק יג, יש שסברו שכך הוא גם כשאינו חוזר בו, אלא שזכה בפירות בתוך אותם ג’ ימים, ראה ר”ן נדרים מג ע”ב, ואף שהרא”ש שם חולק עליו בכך, יש להחמיר כדעת הר”ן ולהמנע מלזכות בפירות שלושה ימים [ראה כס”מ ולח”מ נדרים ב יז שנחלקו בכך בדעת הרמב”ם].

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל