שאלה:
שלום
שמעתי שיש מקור להתר תיפוף בשבת ומחיאת כפיים, אשמח לדעת מהו ואם אפשר לסמוך על זה למעשה, תודה
תשובה:
שלום רב
אמת שהשו”ע החמיר בענין זה יותר, ואילו הרמ”א ציין לדעות המקילים, אולם למעשה גם בני אשכנז אינם מקילים בזה אלא בשמחה של מצוה ואף זה לא בריקוד ממש אלא כעין הליכה במעגל, ובמחיאת כף עדיף בשינוי.
מקור לדין זה הוא בשולחן ערוך או”ח סי’ שלט סעי’ ג, ובמשנה ברורה שם ס”ק י. והטעם לכך שיש שהקלו הוא משום שבזמנינו אנו לא בקיאים לתקן כלי שיר ובעצם אין טעם כל כך לאסור השמעת קול בשבת, אלא שהלכה היא שאף שבטל הטעם לא בטלה התקנה, ומשום כך לא התירו זאת אלא בשמחה של מצוה.
שמחה של מצוה היא שמחת שבע ברכות, וכיוצא בזה. ומכל מקום מותר למחוא כפיים בשבת בשינוי מהדרך הרגילה בימות החול, כגון כף היד על גבה ולא כדרך שמוחאים בחול, וכל אחד יודע על עצמו מה נחשב שינוי.
שלום הרב,
ראיתי שלכאורה הרב פיינשטיין מתיר זאת? בהוכחה שבאופן שאם בתחילה שהתקינו את התקנה ג"כ לא כ"כ שמרו עליה – אז עתה שבטל הטעם בטלה התקנה
נשמח למקורותיך.
השאר תגובה