לתרומות לחץ כאן

יבם שלא ייבם אבל היבמה ילדה ממנו בהפריה

שאלה:

שלום להרב,

שאלה: יש מחלוקת בענין IVF כשמשתמשים ביצה של אשה אחרת שצעירה לאשה שביצה שלה לא טוב להוליד, ודנו במי האמא באמת, האם האשה צעירה שתרמה או השילד התינוק.

האם יש מי שרצה לומר שהדבר אולי תלוי בכוונת האשה שרוצה ילדים, דהיינו הרי יש בתורה ששרה הייתה עקרה ורצה להיבנות מן הגר ואילו היה כשר הילד כך היה אפשר, באימהות כאשר רחל הייתה עקרה אותו סיפור עם השפחות, ואפילו באיש מצינו ענין של יבום להקים שם על שם האח הנפטר, והרי הזרע מן איש אחר לגמרי אף שאחיו. עוד יש גם ענין של כללה חלילה וחס גבי יעקב אבינו שהיה מפחד להראות לאביו כעשיו ואימא שלו אמרה שאם יקלל אביו שיהיו עליה וכו' והרי כנראה שיש דבר כזה של העברת רוחני של דבר רוחני. מ"מ מזה אין ראיה רק שאלנו אם יש מי שאמר כזה דבר?

והאם יעשו כן הרי שהילד נולד מן האם, אף שהביצה לא שלה, ולדעת אחת מן הפוסקים שחושב שאזיל בתר לידה היא אימא לכל דבר חוץ מלצרף זה.

וכיון שפתחו לענינים אלו, גבי יבום, כאשר עושים, כיון שכוונה לקיים שם האח, האם זה כך סתם או ממש דיינו שכאשר יקראו הילד בתורה שמו יהיה על שם האח נפטר כגון שמעון יבם אשת חנוך אחיו, ואז הילד ייקרא שמו בישראל דוד בן חנוך?

ושאלו, שאם אין עושים יבום לעדה אשכנזי, שלא מתכוונים לשם מצוה עוד כמו דורות הראשונים, האם האשת הנפטר יקח זרע מן אחיו שנשואי ושקיבץ בדרך כשר (דרך תשמיש עם אשתו) והיא רק שמם זה בפנים דרך הראופים ככל טיפולים IVF, האם אפשר שייקרא שם ילד כזה על שם הנפטר?

ברכה והצלחה

תשובה:

שלום רב,

ברור שהדוגמאות שהבאת זה לא הכוונה שהילד יחשב שלהם. לכן, הדיון האם האם היולדת היא האם או בעלת הביצית, זה דיון בפני עצמו ללא כל קשר לרצון וכוונת ההורים.

ובענין שאלתך עם היבום. זו שאלה מאד מעניינת. כלומר, לא האם הוא נחשב לבן האח המת או לא. אלא בכלל האם זה מותר או לא. ואפרש דבריי:

בדין יבום נאמר כך. אשת אח שנפטר, אסורה לאחיו וזה איסור ערווה, ואח שנושא אותה לאישה הילדים ממנו ממזרים. אלא שאם הוא נפטר ללא ילדים, חידשה התורה דין יבום שאחד האחים יכול ליבם אותו ואף מצווה הוא עושה להקים שם לאחיו המת. ואם אינו מיבם אותה, היא נחשבת ל"שומרת יבם" שאסור לה להתחתן עם אף אחד עד שייבם או שיחלוץ.

הייבום עצמו נעשה ע"י הביאה. ומרגע זה היא נחשבת כאשתו לכל דבר. עד לרגע הייבום היא נחשבת ל"שומרת יבם". ולכן, השאלה שלך מעניינת כי באופן זה עדיין לא נעשה כל ייבום, שהרי לא היה כל ביאה ביניהם. ומאידך היא יולדת ממנו ילד. שלדעת הגרש"ז אוירבך, ילד שנולד מאיסור ערווה אפילו שלא היתה בביאת איסור קרוב לודאי שהוא ממזר. (יש חולקים, עכ"פ הדיון הוא לפי שיטתו). א"כ השאלה היא האם יכול להיות שאם היתה יולדת ממנו כרגיל, היה בכך יבום ואף מצווה, אבל מאחר שילדה לפני שהיא התייבמה יתכן שהילד לשיטתו ממזר כי כל עוד שלא היה ייבום היא אשת אח. (אם כי צריך עוד לעיין בזה, משום שהיא שומרת יבם ואינה ממש אשת אח, וכעת איני יודע).

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל