לתרומות לחץ כאן

רווחים מפעולות אינטרנטיות שמתבצעות בשבת

שאלה:

בס"ד
שלום וברכה,
אני לומדת קורס אינטרנטי (בתשלום) בנושא שיווק שותפים.
כמשווקת, אני מפרסמת קישורים למוצרים/שירותים של בעלי המוצר וכל מי שמבצע רכישה או נרשם כ"ליד" דרך הקישור שפרסמתי אני מקבלת עמלה מבעל המוצר.
אני שומרת שבת ולא מפרסמת בשבתות אבל כשאני מעלה קישור בכל מיני אתרים, משתמשים באתר יכולים לבצע רכישות או להירשם כלידים גם בשבתות. אין לי שליטה על כל הקישורים זה יכול להיות מאות ואלפי קישורים שפרסמתי בכל מיני אתרים שונים בארץ ובחו"ל. אציין שבדרך כלל התשלום מתבצע דרך פייפל או כרטיס אשראי ולרוב לוקח יום-יומיים עד שהתשלום מתקבל.
1. מה עושים עם הכסף שמרוויחים מפעולות שמתבצעות בשבת?
2. האם מותר להיכנס לתחום הזה מלכתחילה?
תודה רבה.

תשובה:

שלום רב.

אתר (הפועל אוטומטית) הפונה לרוב העולם ורוב הנכנסים לאתר הם נכרים, אין צריך לעשות דבר, ומותר להשאירו פתוח בשבת (כמובן במקרה שלא יהיו יהודים שיצטרכו לתחזק ולתפעל אותו).

אך אם רוב הפעילות על ידי יהודים, לכתחילה יש לדאוג לסוגרו בשבת, ישנם כמה דרכים לסגור אתרים בשבת בלא שיהיה נזק בקידום ובפעולת האתר (ניתן לראות אפשרות לעשות זאת באתר זה).

במידה ואין דרך לסוגרו בשבת, יש למוכרו לשבתות לגוי, וישנם כמה דרכים כיצד לעשות זאת, בשו”ת אגרות משה או”ח חלק ד’ סימנים נ”ה – נ”ח כתב כמה שטרות מכירה לגוי, ופירט את סדר עדיפותם, אך אם גם זה אינו אפשרי ניתן בשעת הדחק להשאירו פתוח.

במקרה שלך שהאתר אינו שלך בכלל, מותר להשתמש בכסף ואין לך כל אחריות על מה שנעשה שם בשבת.

מקורות:

ניתן לעיין בתשובה דומה שנכתבה כאן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל