לתרומות לחץ כאן

כיסוי כפתורים להתיר שהייה מערב שבת / שני שינויים בבלילה רכה

שאלה:

שלום לרבנים הבנתי שאסור לשים לחמים כמובן שמבושלים בתנור שלנו משום מיחזי משאין כן חמין שמותר ואני שואל עם אני מכסה את הכפתורים עדין יש מיחזי? 2 למה אשכנזים מחמירים בלישה לעשות 2שינוין? תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

לא הבנתי את שאלתך הראשונה כיון שהיתה מנוסחת בצורה מעורפלת מאוד, לכן אינני יודע מה אתה מחמם שם… אתייחס רק לנושא של כיסוי הכפתורים: כאשר רק הכפתורים מכוסים אמנם הכירה אינה נחשבת גרופה וקטומה אולם ניתן להקל שלא לחשוש לחיתוי מחמת ההיתר של טוח בטיט, והיינו, על פי המבואר בגמרא בשבת יח ע”ב, שאם הכירה סתומה מכל צד בטיט וכדי לחתות בגחלים צריך להסיר את הטיט הסותם את פי התנור, מותר להשהות בתוכה ואין חשש שמא יבוא לחתות בגחלים, וכתבו הפוסקים שאם הכפתורים מכוסים היטב בנייר דבק וכיוצא בזה, יש להקל מהטעם הנ”ל. אולם בכיסוי הכפתורים לבד באופן שניתן בקלות להסירו אין להתיר, כך מבואר בשו”ת אגרות משה או”ח סי’ צג, וראה ארחות שבת ח”א עמ’ סט. אבל כל זה מועיל רק לגבי ערב שבת, בשבת עצמו אסור לתת שם מאכלים משום איסור חזרה!

בנושא של לישה הנקודה אינה אשכנזים וספרדים, אלא שיש שני ענינים בלישה, נתינת המים והגיבול, לגבי בלילה עבה לא מועיל לשנות בסדר נתינת המים כיון שהוא שינוי קל שאינו מועיל להפקיע איסור תורה, אבל בבלילה רכה שאיסורה דרבנן, צריך לדעת התרומת הדשן שינוי גם בסדר הנתינה, והוא מועיל, אלא שמלבד זאת הצריך גם שינוי בגיבול.

הצטרף לדיון

6 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל