לתרומות לחץ כאן

פרגולה מבטון שרוחב קורותיה יותר מארבעה טפחים

שאלה:

יש לי פרגולה מבטון…רוחב קורה 40 ס"מ וגובה קורה 50 ס"מ…האם יש הגבלה לגובה או רוחב הקורה שעליה אני מניח את הסכך?

תשובה:

שלום וברכה

כיון שהקורות רחבות כל כך, אסור לשבת תחתיהן, שהרי הן סכך פסול יותר מארבעה טפחים בסוכה… אבל זו הבעיה הקטנה… הבעיה היותר משמעותית, היא שכיון שהוא רחב ארבעה טפחים ועובר על פני כל משך הסוכה, הוא גם מחלק אותה לחלקים שונים, כך שכל אויר שביניהם נחשב סוכה בפני עצמו שצריך שלוש דפנות, ממילא רק שני החלקים הצדדים של החצר, ששם יש לך שלוש דפנות נחשבים סוכה, וכל מה שבאמצע שאין לו שלוש דפנות יהיה פסול, אא"כ תעשה שם מחיצות עם צורת הפתח בסיום כל חלק בפרגולה, דבר שמצריך עזרה מתלמיד חכם, זה מורכב, וגם כל מקום בסוכה יצטרכו לבדוק אם הוא תחת הפרגולה ואסור לשבת או לא… היותר טוב פשוט להסיר פרגולה כזו, ולעשות משהו שהוא פחות משלושה טפחים רוחב [נניח עובי 20 ס"מ] שזה כשר ומהודר לכל הדעות.

מקורות:

ראה שלחן ערוך סי' תרלב סעי' א, על פי סוגית הגמרא בסוכה יז א ודברי הרא"ש שם והריטב"א. אמנם העיטור ועוד ראשונים הקלו בזה שאינו פוסל את הסוכה ורק אסור לשבת תחתיו, כמובא ברא"ש שם, אבל להלכה פסק השו"ע שהיא פסולה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. זה כמובן משהו אחר לגמרי, אלא שזה בדיוק שושה טפחים, היה עדיף חצי ס"מ פחות… בשלושה טפחים נחלקו הראשונים האם מותר לישון מתחת או לאכול מתחת, לכתחילה ראוי להחמיר אבל המיקל יש לו על מי לסמוך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל